12. 9. 2014

[recenze] Demon Gaze

Nejsem žádný velký fanda japonských her a třeba vůbec nejlépe hodnocená hra ze všech her pro pro PS Vitu, Persona 4 Golden, mě vysloveně zklamala. Proto jsem k Demon Gaze přistupoval s jistou opatrností a dlouho váhal, zda mám za něj utratit peníze. Odhodlal jsem si ho koupit, až když byl ve slevě. A dobře jsem udělal. Tedy ne že jsem počkal na slevu, ale že jsem si ho vůbec koupil, protože jen málokterá hra mě zaujala tak jako Demon Gaze.

Demon Gaze je krokovací dungeon crawler od studií Kadokawa Games a Experience Inc. (o nichž jsem nikdy neslyšel) a vydala ho NIS America. Z obrázků je vidět, a vzhledem k původu ani nepřekvapí, že výtvarný styl je japonský, ale tím se nenechte odradit, protože herně je to kvalitní old school dungeon a to se počítá. Pro zájemce je nutno dodat, že se jedná o exkluzivní titul pro PS Vitu.


Recenze je rozpracovaná a ještě není kompletní. Plánuji doplnit pár dalších obrázků a také jsem hru ještě nedohrál, mam odehrano zhruba 35 hodin, takže budu text upravovat podle toho, co ještě zjistím.


CO JE TO DUNGEON

Nevím jestli je potřeba mladším hráčům vysvětlovat, co je to krokovací dungeon. Vzhledem k existenci a známosti Grimrocku snad ani ne. Ale přeci jen pro jistotu, abych předešel zklamání. Jedná se o subžánr RPG v provedení z vlastního pohledu, kde hráč ovládá partu postav. Parta se pohybuje jako celek a pohyb není proveden plynule, ale skoky po čtvercích. To platí i pro otáčení, které se děje po skocích o 90 stupňů.

Je to nenáročné na hardware a myslím, že i jednoduché a levné na vytvoření. Tento styl RPG letěl hlavně v 90 letech minulého století, kdy patřil mezi top žánry (viz Dungeon Master, Eye of the Beholder, Wizardry, Ishar, Lands of Loore, Brány Skeldalu a mnoho dalších), později se objevoval spíše sporadicky a byl nahrazen izometrickým RPG. Ale sem tam se nějaký ten dungeon objevil i potom a velký návrat ke klasice z nedávné doby představuje Grimrock.


pro srovnání

Wizardry 7 (1992) Dungeon Master (1989) Eye of the Beholder 3 (1993)

Dungeony se dělí na dva poddruhy. Na akční dungeony s realtime souboji a na taktičtější s tahovými souboji. Demon Gaze má souboje tahové a svým provedením má velmi blízko k slavným Wizardry 7. A vlastně má blízko i k předchůdcům RPG her, stolním hrám na hrdiny jako je české Dračí doupě nebo světově známé AD&D. Pohyb po čtverečkách a souboje na tahy mají hluboké kořeny a dodnes tento koncept neztratil své kouzlo. I když nevím, jak to je schopna přijímat mladá generace, zvláště ta mainstreamová.


NA ÚVOD

Technické provedení hry je jednoduché, zlý jazyk by ho mohl označit až za primitivní, ale dungeon prostě není technicky náročný žánr. Téměř celá hra je ve 2D provedení. Dungeony jsou možná provedeny ve 3D a možná ani ty ne a 2D prostředí šikovně simuluje 3D prostředí. Co mě ale hodně příjemně překvapilo jsou bleskurychlé loadingy.

podvodní svět

Výtvarné provedení je zdařilé, zvláště co se týče statických obrazovek a NPC, ale i množství různých nepřátel docela ujde. Ač se jedná o old school dungeon, tak na retro pixel art se tu nehraje. Postavy jsou částečně anglicky nadabované a k dispozici je i originální japonský dabing. Zvuky nevybočují z průměru. Hudba je zajímavá, rovněž s japonským nádechem a docela se mi líbí. Ale ve hře je jen pár skladeb, každá pro jinou příležitost, takže se nutně dřív nebo později oposlouchají. Hlavně ta při boji, která je slyšet nejčastěji.

Demon Gaze je zajímavou ukázkou kombinace japonské produkce s poctivým západním dungeonem. Z japonska si hra bere vizuální styl, způsob vyprávění a možná i trochu prostředí a kulturní odkaz. Ze západu pak pravidla docela komplexního oldschool dungeon crawleru.


Výtvarný styl není třeba komentovat, je vidět na obrázcích kolem. Vím že existují lidé, kteří ho nesnáší a těm, k jejich vlastní škodě, bude tato hra nepřístupná. Vím rovněž, že některé japonské věci jsou hodně šílené, ale myslím si, že Demon Gaze mezi ně nepatří a měl by být stravitelný i pro běžného evropana, pokud je bez předsudků.


Japonský způsob vyprávění je pro mě těžko uchopitelná věc, kterou nevím jak popsat. Na každý pád ale právě tuto věc považuji za to nejlepší, co na japonských hrách je. Ve vyprávění mají Japonci nad námi navrch a Demon Gaze to prospívá. Příběh je sice jedno velké klišé o předurčeném hrdinovi, který si nepamatuje svou minulost a má zachránit svět před démony. Ale o příběh tu nejde, není podstatný, jen dává nějaký smysl celému dění. Je to kulisa na pozadí, před kterou se odehrávají drobné i osudové příběhy zúčastněných postav a vztahů mezi nimi.


KONCEPT HRY

Cesta k záchraně světa je jednoduchá. Hlavní hrdina musí postupně porazit a ovládnout jednoho démona po druhém. Provedení hry je v tomto ohledu minimalistické. Centrem hry je hostinec, v kterém jsou všechny NPC a který tak vlastně představuje celý svět. Z hostince vyráží hrdina do jednotlivých dungeonů, které postupně odhaluje a kde bojuje s nepřáteli a postupně se propracovává k démonům, jenž se tam žijí.


V dungeonech je relativně volný pohyb i když ne všechny lokace jsou hned přístupné a i démonů bývá k dispozici víc současně. Provedení hry tak má blíže spíše k sandboxu než k lineární hrdinské cestě. Ale úplný sandbox to není a scénárista do průběhu hry zasahuje. Například aby se hrdina dostal do vodní říše, potřebuje získat od NPC jeden důležitý předmět, který nezíská, dokud neporazí tři konkrétní démony.

Do již zpřístupněných dungeonů se ale může hrdina vydávat libovolně a opakovaně, jak se mu zlíbí. Stejně tak se může libovolně a opakovaně vracet do hostince, kde si může odpočinout a nabrat nové síly a hlavně manu. Aby toho hráč moc nezneužíval, je nutno za každou návštěvu hostince nutno zaplatit nájemné, které je docela vysoké.

V hostinci neprobíhá jen odpočinek, ale prakticky všechny herní funkce. Tedy správa party, správa questů, správa a vylepšování výzbroje a výstroje, obchodování, oživování mrtvých a i převážná většina kontaktů s NPC čímž se mnohdy posouvá děj.


Dungeonů je poměrně málo a jsou navštěvovány opakovaně. V dungeonech hráč, kromě toho že je zkoumá a hledá cestu, plní questy, získává bojem zkušenost, předměty a peníze. Hlavním cílem je pochopitelně najít a porazit démona.


Hrdina je obdařen klíčovou schopností, demon gaze, která dala název celé hře. Jedná se o schopnost polapit poraženého démona, což umožňuje jeho zvláštní oko zla. Za pomoci Fran, která šéfuje hostinci, je pak lapené démon ovládnut a stává se služebníkem, který hrdinovi poskytuje cenné služby.

Právě díky svému oku je hrdina předurčen k záchraně světa. To ale není jednoduchý úkol, protože boje s démony jsou obtížné a nejen s nimi. Hrdina sám by to rozhodně nezvládl a tak si v průběhu hry kolem sebe musí vybudovat silnou partu pomocníků.

PARTA

Dobře vybudovaná parta je klíčovým strategickým prvkem, který rozhoduje o úspěchu v Demon Gaze. Parta se může skládat až z pěti členů (včetně samotného hrdiny) a k tomu hrdina může na čas do boje přivolávat ovládnuté démony. Na rozdíl od některých dungeonů se netvoří celá parta ještě před zahájením hry, ale buduje se až v jejím průběhu. A protože to je ekonomicky poměrně náročný úkol, chvíli potrvá, než si hráč na kompletní partu vydělá.


Parta s kterou hrdina vyráží do dungeonu může být až pětičlená, ale ve správě může mít hráč až sedm pomocníků. V partě vždy musí být hrdina, takže v ní je místo pro čtyři pomocníky. Ostatní čekají odloženi stranou a v tomto stavu nezískávají žádnou zkušenost a nevyvíjí se. Velikost party je dána počtem koupených pokojů v hostinci, přičemž jejich cena roste. Pokoj pro třetí postavu stojí 1000 zlatých, pokoj pro čtvrtou postavu stojí 5000 zlatých a pokoj pro pátou postavu 10000 zlatých. Každá další postava stojí 500 zlatých.


Variabilita povolání a ras je rozumná. Demon Gaze nabízí 7+1 různých povolání a 5 různých ras. Přičemž hrdina je povinně člověk s povoláním demon gazer. Je možné kombinovat různé rasy s různými povoláními, ale nemá to příliš velký smysl. V podstatě si hráč vybírá především povolání, které chce v partě mít, a k němu už tak nějak připadá ta správná rasa, protože z elfa nikdy nebude dobrý válečník a z trpaslíka zase nebude nikdy dobrý mág. Takové kombinace jsou prakticky nepoužitelné.



Žádné povolání ve hře samo o sobě neobstojí. Je potřeba jejich různá kombinace a vzájemná podpora mezi nimi. Vždycky bude potřeba nějaký oddolný nárazník (dnes se spíš říká tank), který na sebe natáhne většinu útoků a oddolá jim. Vždy bude potřeba postava, která způsobuje vysoké poškození a je schopna rychle a efektivne likvidovat nepřátele. A vždy bude potřeba nějaký léčitel, který léčí a podporuje ostatní postavy. To jest každá standardní parta bude mít paladina a healera a samozřejmě povinného demon gazera.

Zbývají tím jen dvě volné postavy u kterých je na výběr mezi pěti povoláními - fighter (silné násobné fyzické útoky na blízko), ranger (silný fyzický útok na dálku), wizard (plošné magické útoky na dálku), samuraj (plošné fyzické útoky na blízko i na dálku, může mít zbraň v pravé a levé ruce současně) a assassin (speciální silné útoky ze zálohy, staví na štěstí místo síle nebo agilitě, nepoužívá brnění). Je to těžké rozhodování, koho zvolit, každé povolání je užitečné a má něco do sebe. Je to hezký důvod k opakovanému hraní nebo obměnám postav v partě. Obojí vede k prodloužení hratelnosti.

Od volby povolání členů v partě se pak odvozuje volba formace. Tedy určení kolik jednotek bude v první linii a kolik v pozadí. Hra tomu neklade téměř žádné překážky a tak může být v popředí jen jedna postava až čtyři postavy. Je potřeba vzít v úvahu, že ve předu by měly být jen postavy, které jsou schopny odolat silným fyzickým útokům. Je potřeba vzít v úvahu, že když bude vepředu jen jedna postava jako nárazník a nepřátelská skupina proti tomu postaví formaci s šesti členy v první linii, tak se na naši jedinou postavu bude soustředit všech šest útoků na blízko a tomu nemusí být lehké oddolat. Je potřeba vzít v úvahu, že postavy v pozadí sice nemohou být vystaveny útoku na blízko, ale ani ony samy nemohou na blízko útočit a měly by tedy být schopné silných útoků na dálku nebo být jinak užitečné.

Když píšu o partě, nesmím zapomenout na polapené démony, které je možno si v bitvě přivolat na pomoc. Každý démon je jiný, každý přináší jiné výhody a schopnosti. Na rozdíl od party ho ale ovládá AI a tak nikdy není jasné, co přesně bude dělat. Z počátku je možno si do dungeonu s sebou brát jen jednoho démona, ale později dva a nakonec i tři. A opět je to těžká volba, kterého zvolit, protože démoni mají i další užitečné funkce. Jeden například ukazuje tajné průchody, další neutralizuje nebezpečné prostředí, které  partu zraňuje a podobně.




DUNGEONY

Sestavená parta vyráží do dungeonů. Ty jsou v Démon Gaze svým provedením hodně spartánské. Z počátku jsem si myslel, že i svým rozsahem a strukturou, ale z toho mě hra časem vyvedla z omylu, zvláště když se v dungeonech objevily takové chuťovky jako otáčecí plošinky, jednosměrky a posuvníky.


Z počátku hry jsou dungeony malé a jednoduché. Ale protože se jejich návštěvy často opakují, každý si je zapamatuje. Ale ne všechny dungeony jsou od začátku dostupné a i ty dostupné mají skryté lokace a nepřístupné části, které se později odemknou. Ale i když jich není tak málo, jak to zpočátku vypadá a naznačuje mapa světa, není jich ani nekonečně mnoho a platí, že jejich návštěvy se často opakují.


V naší kulturní sféře je to poněkud nezvyklé, ale úspěch her jako Monster Hunter ukazuje, že ani pár opakovaně navštěvovaných malých lokací nemusí být hře vůbec na závadu a dokáží poskytnout prostor pro výbornou zábavu čítající desítky hodin. V Demon Gaze navíc dungeony oživuje velké množství druhů nepřátel, kteří se objevují více či méně náhodně a díky kterým hráč nikdy neví co ho čeká.

Provedení dungeonů je primitivní i na poměry krokovacích dungeonů. Dungeony jsou prázdné, zvláštní místa, předměty a nepřátelé jsou znázorněni schématickými rotujícími ikonami. Boj se pak odehrává na samostatné obrazovce.



Cílem v dungeonu je najít démona a porazit ho. Ale nejprve je nutno najít a ovládnout přivolávací kruhy, které jsou v dungeonu rozmístěny. Kruhy se ovládnou poražením jejich strážců. Kruhy jsou důležité i tím, že to jsou jediná místa, s výjimkou hostince, kde jde hra ukládat. A kde se musí ukládat, protože hra nemá autosave. Pozice lze ukládat do volných slotů a tak je možno mít uloženo více pozic. Další funkce kruhů souvisí s plánováním lootu, ale o tom se více rozepisuji v kapitole o předmětech a ekonomice hry.

Kromě kruhů jsou v dungeonech dveře, někdy uzamčené a přístupné až po splnění nějakých podmínek, třeba questu, nebo z jiného místa dungeonu. Některé dveře jsou jednosměrné. Některé dungeony jsou vyloženě postaveny jako bludiště a nebýt mapy, nevím nevím.

Dungeony mají také skryté průchody a lokace/poklady, které umí odhalit jen příslušný démon. Toho musí mít hráč u sebe, aby tato místa mohl vůbec vidět.

Některá z míst jsou v dungeonu nebezpečná a zraňují partu už jen tím, že takovými místy prochází. Dále se v dungeonu nachází různé aktivní prvky typu otáčecí plošinky a posuvníky, které mají hráče zmást.


Hezká je automapa dungeonu, která se sama po čtverečcích zakresluje tím, jak hráč prochází dungeonem. Připomíná to časy, kdy dungeon RPG hry neměly mapy a hráči si je museli sami malovat na čtverečkovaném papíře. Nejlepší na mapě je, že na ní lze ukázat libovolné objevené místo a zapnout automatický přesun. Hra si sama dojde na zadané místo. Přesuny známým prostředím jsou tak velmi rychlé a nejsou otravné.


Autopřesun může být čas od času přerušen střetnutím s nepřáteli a bitkou, stejně jako když partu přesunuje hráč ručně. Autopřesun pak znemožňují otáčecí plošinky (na kterých se autopřesun zastaví) a dopravníky, skrz které je potřeba projít ručně.

HOSTINEC

Psal jsem, že dugeony jsou hodně spartánské. Nevím co potom napsat o hostinci. Ten je v podstatě realizován jen jako menu o více úrovních. Ovšem ale graficky velmi hezky vyvedené. První úroveň tohoto menu jsou jednotlivá patra hostince. V každém patře je několik místností a každá místnost zpřístupňuje nějaké herní funkce.


Na ukázku třeba (10) obchod se zbraněmi, který má podmenu Buy, Sell a Talk. Pod položkou Buy se skrývá následující:


A pod položkou Weapon pak:



BOJ

Boj je na tahy a odehrává se na k tomu určené bojové obrazovce. Jeho provedení je jednoduché, ale funkční. Forma tahového boje je na kola. Na začátku každého kola se všem postavám v partě zadají příkazy co mají dělat a pak se spustí jedno kolo bitvy, ve kterém se příkazy provádějí. Při zadávání útoku nebo léčení je možno vybrat cílového nepřítele či postavy.

Po spuštění kola se příkazy provádí postupně v pořadí podle rychlosti postav (agility), přičemž jednotlivé tahy postav se střídají s tahy nepřítele. V případě, že příkaz nelze provést (například povel k léčení postavy, která mezitím stihla zemřít) propadá. V případě, že zemře nepřítel, na který byl cílen útok, se tento útok provede na nejbližšího jiného nepřítele.

Průběh boje je animovaný a doprovází ho textový popis. Každý tah v kole je nutno odkliknout. K dispozici je i log bitvy, v kterém je zaznamenán její průběh.

animovaný průběh boje s popisem dění

záznam dění

díky záznamu jde zpětně zjistit, která potvora z houfu má tohle na svědomí

Po skončení kola lze zadat všem postavám nové příkazy. Nebo lze dát příkaz Repeat a spustí se další kolo se stejným nastavením. A nebo to lze zkombinovat, nové příkazy se zadají jen vybraným postavám a pak se zvolí příkaz Repeat. Nastavení příkazů se pamatuje i mezi boji.

Příkazy které je možné provést jsou rozděleny do několika kategorií, jak ukazuje následující obrázek:

zadávání příkazů jednotlivým postavám, výchozí menu
Kategorie SKILL, ITEM a DEMON mají další podmenu.
zadávání příkazů jednotlivým postavám, podmenu SKILL/Special

Základní akce které mohou postavy dělat je útok, obrana, použití dovednosti, práce s předměty a ovládání démonů.

Základní útok je fyzický útok aktivní zbraní. Nejužitečnější je hlavně na začátku hry. V pozdějších fázích je výhodnější používat spíše speciální útočné dovednosti. Ale někdy to není možné a tak se základní útok může hodit ojediněle i v pozdějších fázích hry.

Obrana podstatně zvyšuje schopnost postavy odolávat útokům, ale za cenu toho, že sama nemůže útočit. Je to tedy funkce vhodná především pro nárazník v čele, popřípadě kriticky ohroženou postavu. Je to také dobrá volba pro postavu, která nemá zrovna nic užitečného na práci. Třeba pro mága pod vodou, kde nelze čarovat.

Dovednosti jsou rozděleny do několika podmenu podle kategorí. Nejradši mám ty speciální, protože nespotřebovávají žádnou manu a lze je tak používat bez omezení. To se týká třeba všech útoků bojovníka. Tyto jeho dovednosti tak paradoxně nenajdeme v podmenu útok, ale v podmenu special. Všechny ostatní dovednosti manu spotřebovávají a jsou rozděleny na podmenu útok, léčení a podpora.

Počet dovedností je různý. Třeba paladinové mají jen 4 přirozené aktivní dovednosti, všechny speciální. Artefakty jim ale mohou přidat i další. Oproti tomu wizard má 26 přirozených dovedností,  z toho 13 útoků, 12 podpůrných a jednu speciální.  Přirozené dovednosti postavám přibývají s jejich levelem.

Menu pro předměty umožňuje přepínat aktivní sloty A nebo B pro zbraně a nebo použít předmět z inventáře, kterých je obrovské množství druhů.



V menu pro démony lze démona přivolat do boje a nebo ho odvolat. Toto může dělat jen hlavní postava. Démona lze přivolat a odvolat během jednoho boje jen jednou. Odvolaný démon už přivolat nejde.

Smysl přivolávání a odvolávání démona je v tom, že démon nemůže být přivolán na libovolně dlouho, ale jen po omezený počet tahů, který je dán levelem démona. Pokud démon není zavčas odvolán, utrhne se ze řetězu a začne útočit na vlastní partu. Ukazatel, jak dlouho může být démon přivolán se jmenuje Demon Gauge, a naplňuje se pomalu během boje, když démon přivolán není a vyprazdňuje se naopak tehdy, když přivolán je. Čas jeho přivolání je strategickým rozhodnutím.

Přivolaný démon bojuje sám, to jest  řídí ho AI. Nicméně démon na vyšších úrovních poskytuje některé dovednosti, které se objevují v menu pro démony a odkud je lze vyvolat.

TAHOVÉ BITVY

Tahové bitvy z počátku vypadají jednoduše. Postavy útočí a sem tam si pomohou léčením. Přičemž je zajímavé, že každá postava může lektvarem léčit nejen sebe, ale i ostatní. Bojovník se tak nemusí zdržovat léčením se, může ho na něj aplikovat i někdo jiný. S rostoucím počtem postav v partě a rostoucím počtem jejich dovedností rostou i možnosti a složitost bitev.

Bitvy jsou náročné, ale nikoliv přehnaně. Na jednu stranu nestačí tupě sekat do nepřítele a čekat, že to bude úspěšná taktika. Na druhou stranu, při troše přemýšlení, kdy se postavy v boji navzájem podporují a do úvahy se berou slabé a silné stránky nepřátel, to zas až tak náročné není. Je možno si eventuelně pomoci i trochou grindování a posílením postav.



Jen pro příklad. V úvahu je nutné brát například to, že normální zbraně jsou proti nemrtvým docela slabé a je potřeba mít buď zbraně proti nemrtvým, nebo obyčejné zbraně může léčitel posílit kouzlem proti nemrtvým a nebo lze používat speciální útoky účinné proti nemrtvým, třeba paladinův Holy Charge. To jest, je potřeba trochu rozumět mechanismům hry a chápat silné a slabé stránky postav i nepřátel a tyto znalosti efektivně využívat. Tahové boje jsou primárně o přemýšlení, taktice, nikoliv o postřehu a schopnosti rychle a přesně mířit.

Hra používá 6 různých elementů, které tak trochu fungují na principu kámen, nůžky, papír. Jsou to "Water > Fire > Earth > Wind > Water" a "Dark <> Light". Ale hra používá i takové srandičky jako otrava, paralýza, chaos (promíchá členy party, takže ti slabí se mohou dostat do čela) a mnohé dlaší ústrky. Většinu z nich mají k dispozici i hráči, třeba otrávené šipky, a mohou je aplikovat na nepřátele.

Počet zbraní, dovedností postav i nepřátel je poměrně vysoký, viz výčet na konci článku. Druhů nepřátel je třeba přes 150. Hra kromě fyzických útoků využívá 6 různých elementů (Water, Fire, Wind, Earth, Light, Darkness). Kromě toho hra využívá i různé srandičky typu otrava, paralýza, chaos (zamíchá formací party) a podobně.

To zajišťuje velkou rozmanitost a zábavnost bojů, což je zásadní, protože boj a s ním spojené budování party je hlavní naplní Demon Gaze. Díky této rozmanitosti a promyšleným pravidlům má Demon Gaze návykovou hratelnost a neupadá po pár hodinách do stereotypu.

Do bitev promlouvají především bojové statistiky postavy:


HP - počet zásahových bodů a neb životů, jak se říká u nás
ATK - síla úderu
HIT - pravděpodobnost zásahu
EVD - schopnost vyhnout se útoku
DEF - schopnost oddolat úderu

Ale mluví do toho i vlastnosti postavy jako třeba LUC (štěstí), které rozhoduje o pravděpodobnosti nebo AGI (agilita), která rozhoduje o pořadí tahů.


PŘEDMĚTY A EKONOMIKA

Předměty lze získat koupí, nálezem v dungeonu nebo odměnou za vyhranou bitvu. Většinu předmětů jde prodat, zbraně a zbroje je možno vylepšovat. Potud je vše normální. Demon Gaze ale některá věci řeší zajímavým způsobem.

Předměty mají svůj rank v pořadí E D C B A a S. Čím vyšší rank, tím lepší, dražší a vzácnější je předmět. Některé předměty (s žlutým rankem) jsou unikátní, to jest ve hře se vyskytují jen jednou.

Většina her, které jsou postaveny na lootu, trpí tím, že vám nepadá zrovna to, co potřebujete. Demon Gaze umožňuje částečně ovlivnit co vám padá. Slouží k tomu kruhy a drahokamy. Před bojem v kruhu je možné, vlastně povinné, za něj zaplatit jedním až třemi drahokamy. Vtip je v tom, že existují různé druhy drahokamů. Třeba drahokam luku, meče, přilby a podobně. Po vítězné bitvě je hráč odměněn předměty příslušného druhu. A tím to nekončí, kromě drahokamů předmětů také existují bonusové drahokamy. Když chcete lepší luk, tak stačí použít drahokamy luku a nějaký bonusový drahokamy.


Drahokamy se dají v docela velkém množství získat jako odměna za boj v náhodných bitvách nebo koupit. Samozřejmě, čím lepší drahokam, tím je vzácnější nebo dražší. Bonusových drahokamy nebo dokonce drahokamů artefaktu je hodně málo.

Vylepšování zbraní je také zajímavě řešené. Na vylepšování zbraní slouží Ether Mill v hostinci. Zbraň nebo zbroj je možno si vylepšit materiálem zvaný Ether. Po vylepšení zbraně, třeba luku se z něj stane luk +1 a takto si lze tento luk vylepšit až na luk +10. Pokud je to unikátní luk, tak ještě víc. Klíčová je tedy látka Ether a vtip je v tom, jak ji získat.

Látka Ether se získá rovněž v Ether Mill a to rozemletím zbraně nebo zbroje. Přičemž Ether je pro každý druh zbraně a zbroje unikátní. Luk lze proto vylepšovat jen Etherem získaným rozemletím jiného luku (přesněji řečeno zbraně typu Bow, může to být i prak, třeba). Množství získaného Etheru se liší dle kvality předmětu, čím lepší a dražší luk, tím více Etheru z něj je.

Zrada spočívá ve dvou věcech. Třeba luky jsou dost vzácné a tak toho k rozemletí moc není (a zde ke slovu přichází drahokamy luku). Ale co hůř, ve hře je potřeba poměrně dost peněz, a bojem se jich mnoho nezíská. Hlavní příjem činí prodej věcí získaných v dungeonu. Nejvíc peněz je samozřejmě hlavně za zbraně a zbroje. A tak je tu jedno z mnoha rozhodnutí strategické povahy, jak postupovat a čemu dát přednost. Co bude za daných okolností nejlepší. Rozemlít zbraň na ether nebo ji radši prodat za peníze?

Jen pro představu, za jednu lepší zbraň, kterých z počátku moc není, se dá získat prodejem 200 zlatých a nebo se dá rozemlít na Ether na zlepšení bonusu zhruba o +1. Pokud by si chtěl hráč vylepšovat jak zbraně tak zbroj u všech postav, může rozemlít prakticky vše a stejně to půjde dost pomalu. Těch 200 zlatých také představuje zhruba nájem za každou návštěvu hostince (který je závislý na počtu postav a jejich úrovni, takže je stále vyšší a vyšší). Pořídit si pokoj pro čtvrtou postavu stojí 5000 zlatých a pokoj pro pátou stojí 10 000 zlatých. Něco také stojí lektvary, které jsou užitečné a potřebné. Zvláště při boji s démonem, který dokáže nejodolnější postavě jednou ranou sebrat většinu jejich životů, to pak léčivé lektvary tečou proudem.

Touha vylepšit si zbraň tak vede ke grindování, naštěstí zábavnému, aby bylo co do mlýna. Grindovací cyklus vypadá tak, že se nakoupí drahokamy příslušné zbraně či zbroje, jde se do dungeonu, tři drahokamy se investují do kruhu, vybojuje se bitva a jde se k dalšímu kruhu, protože každý kruh lze za jednu návštěvu použít jen jednou. Až dojdou diamanty nebo je inventář plný, následuje návrat do hostince, lepší získané předměty se prodají, horší se rozemelou na ether a ten se použije k vylepšení používaných zbraní nebo zbroje. Je zvláštní, že zbraň má pořád stejnou cenu, ať je +0 nebo +10, kdežto množství získaného etheru je velikosti bonusu přímo úměrné.

Výsledky jsou viditelné, zkušenost a level roste, dovednosti přibývají, výzbroj a výstroj se vylepšuje, čas letí, je to návykové. Zbožňoval jsem svůj první vylepšený Dlouhý luk +10 kombinovaný s artefaktem/dovedností Slash 1. Dával damage přes 100 a dokázal smést celou linii nepřátel v jednom tahu. Byl to dobrý pocit, doporučuji. Vydržel mi několik levelů postavy, pak byl nahrazen lepším lukem.


QUESTY

Některé questy probíhají formou dialogů v hostinci, jiné se řeší v dungeonu. Není jich mnoho, ale na druhou stranu, jsou zajímavé a originální. Úkoly typu zabij deset vlků se nekonají, děkujeme. Na druhou stranu, ne všechny questy jsou hned splnitelné, dostal jsem třeba quest, který se má plnit v lokaci, do které ještě nemám přístup. Tohle je jednoduché, ale u některých questů nevím, jestli se už dá nebo nedá splnit. Questy tak mohou vést také k zákysu, ó jak old schoolove.

Třeba ten můj zákys. Chci porazit démona Chronose, jenže to nejde, už jsem porazil a lapil démona Marse a dokud ho neovládnu, s dalším bojovat nemohu a mám si promluvit s Fran, která mi má dát Key of Mars, abych ho mohl ovládnout. Jenže ať s ní mluvím jak mluvím, nedá mi nic. Chce si se mnou povídat o kdečem, třeba i o questech, které mi zadala ona a já je ještě nesplnil. Asi budu muset nějaký splnit, ale který. Žádný mi splnit nejde a vlastně už ani nevím jak. Questy jsou složitější, NPC si je předávají, mohl uvíznou u jiné NPC. To byl i můj případ. Ze zoufalství jsem prokecl všechny NPC, které se daly. Nakonec jsem u obchodníka zjistil, že se mě ptá, jestli jsem mu už přinesl ty diamanty, asi jediná momentálně splnitelná věc. Naštěstí mám nějaké u sebe. Pomohl mi opravit Ether Mill pro jinou NPC a ta mě poslala za Fran. Ta měla radost a konečně mi dala Key of Mars. Hurá, konečně mohu jít na toho Chronose, ale nejdřív musím ještě jít prozkoumat ten stroj Ether Mill, vypadá užitečně.

Seznam questů existuje i jejich log o průběhu řešení, nemělo by bát zase tak tak těžké. Ale je potřeba rozumější přístup. Metoda, vzmu všechny questy a ony se nějak splní, není úplně nejlepší. TTřeba proto, že nelze zvolit aktivní quest, který by mě šipečko naváděl kam jít a co dělat. Je potřeba je číst a trochu u nich přemýšlet.


RPG systém

Statistiky

STR - síla, vliv na fyzický útok (+ gazer bolt a gazer blast)
INT - inteligence, vliv na maximum many, magický útok
MYS - mysticismus, vliv na maximum many, léčení, ...
VIT - vitalita, vliv na maximum životů, fyzická obrana
AGI - agilita, vliv na pořadí v boji, uskakování, přesnost, sekundární zbraně 
LUC - štěstí, vliv na ???, (+ šance na úspěch Killer Edge, Devotion, 
                              Hide/Undetection (Assassin), Mirage)

         S,  I,  M,  V,  A,  L,  a, hp, ma, doporučené povolani
Člv.  =  9,  9,  9,  9,  9,  9,  9,  N,  N, gazer
Elf   =  7, 13,  9,  7,  8,  8, 10,  L,  H, wizard
Trp.  = 13,  5,  8, 13,  6,  7,  8,  H,  L, paladin, fighter, samurai
Migmy =  6,  6, 13,  6, 11, 10, 10,  L,  H, healer
Ney   =  9,  7,  6,  9, 12,  9, 10,  N,  L, assassin, ranger

a - avoidance, schopnost uhýbat
hp/mana - N = normal, L = low, H = high

Přirozené maximum všech statistik je 20 s výjimkami:
  Ney má LUC 29
  Trp.má VIT 33
  Elf má STR 27


Povolání/dovednosti

GAZER (+VIT, +AGI, STR, MYS, LUC, -INT)

Lev. Mana Typ     Name
 1    -   Heal    Gazer Heal
 4    6   Atk     Gazer Bolt   - propíchne nepřítele aura kopím
 7    -   Spec.   Terra Bane   - trojnásobný útok
 7    1   Supp.   Return Door  - návrat do hostince
10    -   Pass.   Doble Slot   - zvýší démon sloty na 2
10   10   Supp.   Whistle      - opraví formaci party
13    -   Spec.   Gazer Heart  - buď naplní nebo vyprázdní (náhodně) Demon Gauge
14    7   Heal    Health Heal  - léčí nemoc člena party
16    -   Demon   Demon Rage   - rozzuří démona bez že na postavu zaútočí
18   12   Atk     Gazer Blast  - útok aurou na celou linii nepřátel
19    -   Spec.   Mars Bone    - čtyřnásobný útok s nižší pravděpodobnotí zásahu
20    -   Pass.   Triple Slot  - zvýší počet slotů pro démony na 3
22        Supp.   Gazer Fame   - potkává méně nepřátel
24    -   Pass.   Astro Force  - dosah zbraně se zvýší na maximum
28    -   Spec.   Jupiter Bane - čtyřnásobný útok s nižší pravděpodobnotí zásahu

FIGHTER (+STR, +AGI, VIT, LUC, -MYS, -INT)

Lev. Mana Typ     Name
 3    -   Spec.   Counter     - šance na protiútok
 6    -   Spec.   Rush Attack - trojnásobný útok na náhodného nepřítele v linii
10    -   Spec.   Final Guts  - šance na přežití smrtelného útoku s 1 životem
15    -   Spec.   Wild Swing  - útok na nepřítele s masivním poškozením a nízkou
                                pravděpodobností zásahu
21    -   Spec.   Rising Hit  - petinásobný útok s nižší pravděpodobností zásahu
                                na náhodného nepřítele v linii
28    -   Spec.   Cyclone     - sedminásobný útok s nižší pravděpodobností zásahu


PALADIN (++VIT, AGI, LUC, STR, -MYS, -INT)

Lev. Mana Typ     Name
 1    -   Pass.   Divine Body - šance na poloviční poškození
 4    -   Spec.   Front Guard - šance krýt někoho v zadní řadě, zvyšuje jeho obranu
 7    -   Spec.   Holy Charge - útok na nepřítele s ignorováním jeho DEF, 
                                paladin má poloviční DEF a vyšší HIT
12    -   Spec.   Devotion    - svádí útoky nepřátel na sebe (taunt), zvyšuje EVA
19    -   Pass.   Holy Guard  - imunita na paralýzu a OHKOs
28    -   Spec.   Providence  - útok na nepřítele s ignorováním jeho DEF,
                                paladin má nulové DEF a vyšší HIT

SAMURAI (+STR, +AGI, VIT, LUC, -MYS, -INT)

Lev. Mana Typ     Name
 1    -   Pass.   Dual Wield - umožňuje používat dvě libovolné zbraně současně
                               kromě luku a dvouručních zbraní
 4    -   Spec.   Slash 1    - útok na celou řadu nepřátel
 7    -   Spec.   Carnage    - útočí na nepřítele, dokud není zasažen protiútokem
12    -   Spec.   Slash 2    - útok na dvě řady nepřátel
19    -   Spec.   Carnage EX - útočí na nepřítele, dokud není jeden nebo druhý mrtvý
28    -   Spec.   Slash 3    - útok na tři řady napřátel

ASSASSIN (+LUC, +AGI, STR, VIT, -MYS, -INT)

Lev. Mana Typ     Name
 1    -   Pass.   Shadow Step    - extra EVA při levelování, bonus při nepoužívání zbroje
 3    -   Spec.   Killer Edge    - šance na extra útok s možností one-hit
 6    -   Spec.   Sneak Attack   - útok s vysokým HIT bez zrušení HIDE
10    -   Spec.   Mirage         - ochrana party před nepřátelským útokem během tahu
15    -   Spec.   Parry          - šance odrazit útok
21    -   Spec.   Cross Fix      - váže pohyb nepřítele po dva tahy, ruší HIDE
28    -   Spec.   Shadow Assault - silný útok, ruší HIDE

RANGER (+LUC, +STR, AGI, VIT, -MYS, -INT)

Lev. Mana Typ     Name
 3    -   Pass.   Hunter's Eye  - ukazuje životy nepřítele, když útočí
 7    -   Spec.   Snipe         - Zvyšuje HIT a CRIT, nuluje EVA
 7    -   Spec.   Pierce        - Při útoku lukem šance na průstřel
 7    -   Spec.   Ballista Shot - trojnásobný útok na náhodného nepřítele
                                  snižuje ATK a HIT
 7    -   Spec.   True Snipe    - Průrazný útok, snižuje EVA nepřítele

WIZARD (++INT, MYS, LUC, VIT, -AGI, -STR)

Lev. Mana Typ     Name
 1    4   Atk     Fire Bolt     - útok na jednoho nepřítele ohněm
 2    2   Supp.   Slow          - sníží EVA nepříteli
 3    4   Atk     Air Bolt      - útok na jednoho nepřítele větrem
 3    -   Spec.   Magic Weapon  - okouzlení zbraně kouzlem Anti-Spirit
 4    4   Atk     Aqua Bolt     - útok na jednoho nepřítele vodou
 5    5   Supp.   Multi Slow    -  sníží EVA linii nepřátel
 6    4   Atk     Earth Bolt    - útok na jednoho nepřítele zemí (půdou)
 7    -   Spec.   Wizard Bolt   - release magic powers within self
 8    8   Atk     Fire Blast    - útok na linii nepřátel ohněm
 9    5   Supp.   Magic Wall    - snižuje poškození kouzly na jeden tah
10    8   Atk     Air Blast     - útok na linii nepřátel větrem
11    5   Supp.   Bio Wall      - snižuje pravděpodobnost poškození(?)
12    8   Atk     Aqua Blast    - útok na linii nepřátel vodou
12    -   Spec.   Boost Magic   - příští kouzlo bude silnější
13    8   Atk     Earth Blast   - útok na linii nepřátel zemí (půdou)
14    7   Supp.   Force Magic   - snižuje poškození kouzly do návratu do hostince
15    5   Atk     Evil Bolt     - útok na jednoho nepřítele temnotou
16    7   Supp.   Force Bio     - snižuje pravděpodobnost poškození do návratu do host.
17    6   Supp.   Force Break   - odstraní magické efekty na nepřátelích
18    -   Pass.   Enhance Magic - zvyšuje efekt čarodějových kouzel
19   10   Atk     Evil Blast    - útok na linii nepřátel temnotou
21   10   Supp.   Magic Break   - snižuje poškození na polovinu od linie nepřátel
                                  až do konce bitvy
24   18   Atk     Evil Flare    - útok na všechny nepřátele temnotou
25    -   Spec.   Fast Cast     - umožní čarovat dvakrát
26   16   Supp.   Divine Weapon - zvyšuje poškození zbraně o 50 % do konce bitvy
28   18   Atk     Quad Bolt     - útok na nepřítele ohněm, větrm, vodou a zemí
30   24   Atk     Omega Impact  - magická bomba, která poškodí všechny nepřátele

HEALER (+VIT, +MYS, AGI, -INT, -STR, -LUC)

Lev. Mana Typ     Name
 1    3   Heal    Cure             - léčí člena party
 2    2   Supp.   Avoid            - zvyšuje EVA člena party
 3    4   Heal    Cure Poison      - léčí otravu člena party
 3    -   Spec.   Holy Weapon      - aplikuje na zbraň anti-undead efekt (proti nemrtvým)
 4    3   Supp.   Hit              - zvyšuje HIT člena party
 5    8   Heal    Multi Cure       - léčí celou partu
 6    -   Pass.   Mana Heal        - obnovuje manu při chůzi
 6    5   Supp.   Multi Avoid      - zvyšuje EVA všech členů party
 7    5   Heal    Cure Paralysis   - léčí paralýzu člena party
 8    8   Supp.   Mutli Hit        - zvyšuje HIT všech členů party
 9    6   Heal    High Cure        - velké léčení člena party
10    -   Spec.   Holy Shield      - vytváří stěnu, která chrání partu
10    7   Supp.   Force Avoid      - zvyšuje EVA všech členů party do návratu do hostince
11    5   Atk     Holy Light       - útok na jednoho nepřítele světlem
13    6   Heal    Health Cure      - odstraní všechna poškození z člena party
14   10   Supp.   Force Hit        - zvyšuje HIT všech členů party do návratu do hostince
15    -   Pass.   Enhance Heal     - zvyšuje efekt léčitelských kouzel
16    6   Atk     Requiem          - pošle nepřítelovu duši do posmrtného života
                                     nemá vliv na silné nepřátele
17   16   Heal    High Multi Cure  - velké léčení celé party
18   12   Supp.   Divine Armor     - redukuje fyzické poškození člena party na 50 %
                                     do konce bitvy
20   10   Atk     Holy Shine       - útok na linii nepřátel světlem
21    -   Spec.   Convert Mana     - prohodí manu s jinou postavou
22    9   Supp.   Force Guard      - chrání jednou členy party před kouzlem Force Break
24   12   Heal    Full Cure        - zcela vyléčí člena party
26   16   Atk     Grand Cross      - pošle duše linie nepřátel do posmrtného života
28   16   Heal    High Health Cure - odstraní poškození ze všech členů party
28    -   Pass.   Mana Heal 2      - obnovuje manu během bitvy
30   16   Heal    Final Cure       - odstraní všechna poškození a plně vyléčí 
                                     člena party


Rozsah hry

Demon Gaze je vybaveno rejstříkem nepřátel a předmětů, který se postupně vyplňuje,
jak hráč objevuje svět. Dokud předmět neobjeví, je uveden jen jako otazníky. Díky tomu lze snadno zjistit, co už se ve hře všechno objevilo a kolik toho ještě zvývá. Objevování nových věcí je jeden z motivačních faktorů, který hráče udržuje u hry. Hra v tom jde
tak daleko, že při získání každého předmětu ikonkou označuje ty, které hráč vidí
poprvé a které stojí za bližší prozkoumání. Díky rejstříku tak lze uvést rozsah a rozmanitost, s čím vším se může hráč v Demon Gaze setkat.

Enemies:     171 
  Beast     - 29
  Organism  - 52
  Undead    - 18
  Spirit    - 21
  God       - 51

Weapons:     186    Armors:      193
  Sword     - 31      Shield    - 23
  Heavy     - 32      Hvy armor - 22
  Long      - 25      Lgh armor - 29
  Katana    - 26      Helm      - 20
  Bow       - 24      Hat       - 32
  Special   - 26      Underwear - 30
  Staff     - 22      Accessor. - 37
                
Items:       322    Artifacts:    65
  Utility   - 89      Rank E    -  3
  Furniture - 72      Rank D    - 16
  Important - 14      Rank C    - 18
  Map       - 99      Rank B    - 14
  Material  - 48      Rank A    - 14

Žádné komentáře:

Okomentovat