17. 5. 2014

[recenze] Carnivores: Dinosaur Hunter HD

Carnivores: Dinosaur Hunter HD je malý a zároveň velký herní titul. Malý je svým rozsahem, cenou a produkční hodnotou, ale velký je svou zábavností. A nevím jak komu, ale o tu mě jde především. Tahle hra mě baví víc, než naprostá většina vysoko nákladových a drahých herních titulů. Za málo peněz mi nabízí spoustu muziky a přestože není dokonalá, odpouštím ji to, protože mě baví a to tak, že hodně.

Poprvé jsem se s touto hrou setkal už před lety na handheldu PSP v provedení "minis" a velmi mě mrzela. Už tehdy nabízela velice lákavý obsah, který mě chytil za srdce a toužil jsem ho hrát, ale celou hru sráželo mizerné technické provedení a praktická nehratelnost. Připadal jsem si jako vězeň v malé a chladné kamenné cele, který se skrz mříže dívá na nádhernou sluncem zalitou krajinu, touží po ni, ale nemůže na ni dosáhnout. Dodnes jsem na tu hru a promarněnou příležitost nezapomněl.

Hlavní problém této hry na PSP byl, že to je klasická FPS a PSP má jen jeden ovládací analog, kterým se ta hra nedala dobře ovládat, což byl tradiční problém a handicap PSP s kterým si někteří poradili lépe, jiní hůře, nikdo ho však nikdy nevyřešil dokonale, žánr FPS handheldu PSP neseděl.
Když se po letech objevil remake této hry pro PS3, zajásal jsem. Tušil jsem, že se mi splní dávný sen a zacelí se jedna jizva po dávné křivdě. Skutečnost překonala má očekávání, až se trochu stydím, že jsem pochyboval a radši si počkal na slevu. Momentálně je tato hra na PS Store k dispozici za 135 Kč, nominální cena je 270 Kč. Mimochodem, ta minis hra pro PSP (dá se hrát i na PS Vitě a PS3) stojí 80 Kč a má tam ještě svého minis bratříčka Carnivores: Ice Age. Třeba se jednou dočkáme remake i této hry. A teď už k samotné hře.

Jak už zaznělo, Carnivores: Dinosaur Hunter HD je žánrově FPS, tedy 3D střílečka z pohledu vlastních očí. Obsahem je to pak krásný lovecký simulátor. Hned na počátku musím vyzdvihnout jednu nádhernou věc. Lze si nastavit, že lov probíhá uspávacími šipkami a tudíž se v té hře nemusí zabíjet. Zasažený dinosaurus zařve, klesne na zem a chrápe, přivolá se vrtulník, který dinosaura odnese pryč. Díky tomu jsem dovolil na tuto hru koukat a posléze i hrát svému malému synovi. Bereme to tak, že lovíme a uspáváme dinosaury pro ZOO. Je to jeho první hra, ve které se střílí a je jí nadšen.

Herní mechaniky tohoto loveckého simulátoru jsou jednoduché na použití, ale celkem propracované a funkční. Dinosauři mají zrak, sluch a čich. Každý druh dinosaura má tyto smysly různě kvalitní. Cílem hry tedy je dinosaura objevit, nenápadně se k němu přiblížit, trefit ho a po ulovení dojít až k němu. Hodnotí se počet střel, vzdálenost, druh a velikost (hmotnost) dinosaura. Na základě vyhodnocení se získávají diamanty a zkušenosti. Každý dinosaurus lze složit jednou ranou. Hra zohledňuje místo zásahu, je potřeba mířit na srdce a z boku. Paradoxně to platí i pro uspávací šipky.

Za diamanty se kupují licence na lov nových druhů dinosaura, nové zbraně a lovecké pomůcky. Některé pomůcky, jako třeba radar, snižují zisk zkušenosti. Zkušenost odemyká nové světy (ostrovy) a uplatňuje se v online srovnávacích žebříčcích mezi hráči.

Náplní hry není nic jiného, než sandboxový lov dinosaurů a postupné odemykání dalšího obsahu. Není tu žádný příběh, drama, vysvětlování, nic takového. Z reálií, třeba futuristického vrtulníku se silovým polem pro odnášení trofejí se dá odvodit, že se jedná o sci-fi, ale nikde to není nijak zvlášť vysvětleno a přiblíženo. V tomto směru je hra velmi přímočará, ničím nezdržuje, po spuštění hry se bez nějakých okolků jde rovnou na věc. To někomu může vadit, jinému zase vyhovovat. Není to hra stavěná na dlouhé hodiny neustálého hraní jako spíš na občasné opakované. Je stavěná na to, že si ji čas od času pustíte na hodinku nebo půl a pokusíte se překonat svůj stávající rekord.

Lov začíná tím, že jste vysazen na ostrov s dinosaury. Lov není časově omezen a můžete si lovit jak dlouho chcete. Lov končí z rozhodnutí hráče, kdy si zavolá odvoz a nebo jeho smrtí, když se potká s dravým dinosaurem a nedovede se před ním ukrýt. Jednou mě omylem zašlápl i býložravec, ale to se stalo výjimečně.

Hlavní limitující faktor je značně omezený počet nábojů. Třeba odstřelovací puška jich má jen sedm, takže se rozhodně nejedná o žádnou rambo arkádu. Většinu času hráč tráví hledáním dinosaurů, čemuž může posloužit radar nebo stopování, dále opatrným přibližováním se k dinosaurům a občas pečlivě zváženým a mířeným výstřelem.

Výstřel má tři fáze. V první fázi se přiloží hledí k oku, takže je možno zacílit. V druhé fázi se po zacílení zatají dech, aby se muška tolik nehýbala. V třetí fázi následuje samotný výstřel. Při střelbě na blízko je možno vynechat fázi zatajení dechu. A když je zle, a obrovský dravý dinosaurus se už tyčí nad vámi, lze vystřelit na slepo i bez zacílení. Tedy, bez zacílení to jde vždycky, ale pravděpodobnost zásahu je minimální.

Dinosauři jsou obrovští a také velmi rychlí, hráč proti nim nemá šanci, jakmile dinosaura vyplaší, ten se velmi rychle ztratí z dohledu. Je proto potřeba najít takové místo, že na dinosaura dobře vidíte a on vás ne, jste proti větru a dinosaurus je k vám bokem a jste buď v úkrytu nebo k němu máte velmi blízko, protože pro dravé dinosaury je výstřel signálem k lovu kořisti (lovce) a stahují se k němu fofrem z širého okolí.

Největším nedostatkem hry je poněkud střídmý obsah. Dinosaurů je jen 6 lovených druhů plus nějaká drobotina, zbraně jsou jen tři lovecké plus jedna sekundární. Vetší bohatostí oplývají jednotlivé světy, kterých je 9 a které jsou krásně zpracované. Každý má svou vlastní atmosféru. Naleznete velmi členitou a nepřehlednou pahorkatinu, načervenalé kamenné planiny s obrovským dohledem i šedivý zamlžený deštný prales s velmi omezeným dohledem.

možno rozkliknout

Dinosaurů je sice jen šest druhů (Stegosaurus, Ankylosaurus, Parasaurolophus, Ceratosaurus, Triceraptos a Tyranosaurus Rex), ale jsou velmi dobře zpracovaní, každý má svůj jedinečný charakter a způsob chování, takže působí uvěřitelně a jsou zábavní. Jsou plaší, draví, agresivní i třeba docela neteční. Na každém ostrově jsou jen některé druhy. První ostrov je malý a nejsou na něm dravci, dinosauři jsou na něm trochu utlumení, slouží pro seznámení se hrou. Na třetím ostrově se objeví první dravec, tím se do hry dostává značné napětí. Už to není jen proboha, abych ho na poslední chvíli nevyplašil, už jde o život. I když, jeho ztrátou o nic nepřijdete, dokonce ani o trofeje, které jste dosud ulovili, to je možná škoda.

Kromě těchto dinosaurů jsou ve hře ještě další, včetně létajícího pterodaktyla. I tuto drobotinu lze ulovit a jsou za ni nějaké drobné prachy, ale není trofejovaná, neobjevuje se na radaru a není za ni žádná zkušenost, je to v podstatě jen křoví pro oživení světa.

Zbraně jsou dokonce jen tři plus jedna, ale naštěstí má každá také svůj charakter, takže přináší dostatečné oživení. Do začátku dostanete loveckou pušku, která je taková průměrná. Průměrný dostřel, síla poškození i hlučnost, nízká balistika. Výhodou jsou tři náboje v zásobníku. Dále si můžete koupit kuš. Je velmi silná a navíc bezhlučná, ale střely mají výraznou balistickou křivku, má krátký dostřel a nemá zásobník, po každém výstřelu je nutno znovu nabít. Poslední zbraní je odstřelovací puška, je velmi silná, nemá balistiku, vynikající přiblížení cíle, ale je velmi hlučná, má jen sedm nábojů, střílí pomalu a je obtížně použitelná na sebeobranu. K těmto třem primárním loveckým zbraním (na lov si lze vzít jen jednu z nich) existuje jedna sekundární, revolver, který je zpřístupněn až jako poslední a není levný. Revolver si lze vzít s kteroukoliv loveckou zbraní, slouží na sebeobranu, střílí velmi rychle, je docela účinný, ale jen na velmi krátkou vzdálenost a je velmi hlučný.

možno rozkliknout

možno rozkliknout

Součástí lovcovy výbavy je dalekohled s elektronickou mapou a indikátorem vizuálního a hlukového vyrušení dinosaura. Přičemž lovec může držet v ruce buď mapu nebo zbraň, ne obojí současně (tedy mapa není součástí HUD).

Dále hru oživuje řada technických pomůcek, které lze se vzrůstající zkušeností přikoupit. Ale po pravdě řečeno, hru spíše kazí, protože ji příliš zjednodušují. Hra vám nijak nebrání v jejich používání, ale ani nijak nenařizuje. Dobrý hráč si je tak zakáže sám pro sebe, aby si lépe užil loveckou atmosféru hry, protože se jde dobře obejít i bez nich, prostě so tu hardcore hru udělá sám. Nějaká odměna z toho přeci jen plyne. Používání některých pomůcek snižuje zkušenost získanou za ulovení dinosaura až na polovinu. A kdo se chce dostat v online žebříčcích na vrchol, ten se bez řady pomůcek bude muset obejít.

Tyto pomůcky jsou:
  • Uspávací šipky - jsou ve výbavě od počátku
  • Akustická signalizace, že dinosaurus lovce vidí nebo slyší
  • Radar - ukazuje dinosaury z lovcova okolí na mapě - -35 %
  • Zvýrazňovač stopRentgenový pohled - ukazuje, kde má dinosaurus srdce - -5 %
  • Pachový sprej - způsobuje lovcovu pachovou neviditelnost - -5 %
  • Kamufláž - stěžuje dinosaurům vidět lovce - -10 %
  • Dvojnásobné množství munice - -10 %
  • Vábnička - -10 %Revolver - sekundární zbraň
Technické provedení hry je vcelku dobré i když má hra své mušky. Párkrát jsem se setkal s tím, že zahapruje AI a dinosaurus běží na místě proti nějaké překážce, jednou mi dokonce dinosaurus zmizel uvnitř skály.

Grafiku, animace a zvuky můžete posoudit sami na základě přiložených obrázků a videa. Já jsem s grafikou a animacemi na výsost spokojen. I když věřím, že se najde někdo, komu se to líbit nebude, protože Crysis je lepší a měl takové a makové efekty. Pro mě je důležité, že grafika této hry přináší výtvarně krásný uvěřitelný svět. Líbí se mi design ostrovů, členité a různorodé prostředí.

Ozvučení hry je, co se týče samplů, také pěkné. Ale mám jednu velmi vážnou výtku k prostorovosti zvuku. Prostorovost zvuku je špatně udělaná a matoucí. Podle zvuku řvoucích dinosaurů se nelze orientovat, kterým směrem asi je, naopak zvuk spíše svádí dívat se někam jinam. To je velká chyba u loveckého simulátoru, který nejlépe hodnotí, když nepoužíváte žádně technické pomůcky na lokalizaci dinosaurů a spoléháte se na svůj zrak a sluch. Běžně se mi stává, že dinosaurus je kousek ode mne, slyším ho a přesto nedokážu odhadnou kde je a marně se rozhlížím na všechny strany. Tohle je asi nejvážnější nedostatek této hry. Kompenzován je trochu tím, že místo zdroje hluku se indikuje i vizuálně na mapě.

Ovládání hry je dvojí, dá se ovládat gamepadem nebo pohybovým ovladačem Move. Ovládání gamepadem je intuitivní a dobré, hned mi přišlo do krve. Míření je trochu těžší, muška "plave", ale to je úmyslné. Pokud se dinosaurus pohybuje v blízkosti lovce, chvěje se pod jeho těžkými kroky celá zem, což je znázorněno nejen zvukem a třesoucím se obrazem, ale i vibracemi gamepadu a má to silnou atmosféru.

Ovládání pomocí Move je uděláno výborně. Lépe udělané ovládání FPS pomocí Move jsem ještě neviděl. Je to první FPS, kde při ovládání pomocí pohybového ovladače nemám problém s pohybem. Bohužel input lag je trochu vyšší, takže je to ovládání trochu medové. I přesto je ale ovládání pomocí Move funkční a pár dinosaurů jsem tak ulovil.

Největší problém dělá to, že ovladač při míření v podstatě nemá klidovou polohu, takže sice citlivě reaguje na pohyb s dobře se chodí a rozhlíží, ale na druhou stranu se obtížněji míří, protože obraz/muška se nedá snadno udržet na jednom místě. To je sice realistické, tak je to i ve skutečnosti, ale zasáhnout vzdálený cíl je pak docela obtížné. S gamepadem je to rozhodně jednoduší. Ale komu by ta hra přišla lehká, může si ji zpestřit realistickým mířením.

možno rozkliknout

Závěr
Jedná se o malý, ale zábavný a podařený lovecký simulátor, který se snaží být poměrně realistický, když si hráč odpustí používání některých loveckých pomůcek. Oceňuji, že se zvěř orientuje podle zraku, sluchu a čichu. Oceňuji, že lovenou zvěř lze uspávat místo zabíjení. Oceňuji, že zvěř je možno stopovat. Oceňuji zajímavé a funkční ovládání pomocí Move i když je obtížnější než s gamepadem. Oceňuji krásné a atmosferické výtvarné provedení. Mrzí mě špatné zpracování zvuku, které neumožňuje hráči se orientovat podle sluchu. Nevím jestli se přísluší takto levné hře vyčítat málo obsahu