5. 5. 2013

Ubuntu 12.04 - začínám

Tak jsem se konečně odhodlal nainstalovat si po dlouhé době novou verzi Ubuntu. Doteď jsem provozoval LTS verzi Ubuntu 10.04 a přešel jsem na LTS verzi Ubuntu 12.04, doufaje, že za ten rok už bude hezky odladěná. Ubuntu 10.04 je ještě starý dobrý linux s tradičním Gnome 2.x, kdežto Ubuntu 12.04 je už moderní linux s uživatelským rozhraním Unity a s Gnome 3.x na pozadí, ovládacími prvky okna vlevo na místo vpravo, utrženým menu aplikací v horní liště, velmi omezenou možností konfigurace prostředí - prostě všechno jinak.


Věděl jsem do čeho jdu, přesto jsem po instalaci poněkud zíral, připadal jsem si, jako by mi někdo svázal ruce. Ale poměrně rychle jsem si zvykl po té, co jsem se zorientoval a co jsem si zanadával, protože některé věci jsou fakt na hlavu. Třeba zrušení možnosti nastavení písma. Aby se dalo s novým linuxem přežít, musel jsem si obstarat některé věci.

Nastavení a Ubuntu Twaeak

V první řadě je to Ubuntu Tweak, který mi hodně pomohl. Bez něj bych byl ztracen a nové Ubuntu by pro mě bylo nepoužitelné. Ubuntu Tweak kromě mnoha jiných věcí umožnuje pro mě zásadní věci jako nastavení fontů (jako monospace font vyžaduji Terminus a také preferuji plný hinting, aby čáry písmen byly pěkně tenké a ostré) nebo nastavení klávesových zkratek (já prostě potřebuji mít nastaveno Ctrl-Alt-X pro spuštění terminálu, jsem na to zvyklý snad už 15 let). Nechápu, proč tohle nezůstalo v systémovém nastavení.

Ubuntu Tweak mě potěšil nejen tím, že mi umožnil nastavit to, na co jsem zvyklý, ale i tím, že přinesl spoustu nových užitečných nástrojů pro nastavení. Líbí se mi Centrum zdrojů, Správce typů souborů nebo Skripty v kterých je přednastaveno mnoho zajímavých skriptů pro Nautilus. Neméně zajímavý je i nástroj Úklid.

CBohužel ani Ubuntu Tweaks na všechno nestačí. Postrádám třeba Správce sezení, ale to mě zatím zase až tak moc nepálí.

Pro správu skupin je potřeba nainstalovat balíček gnome-system-tools a v něm je nástroj users-admin.

Unity

Na Unity jsem si kupodivu zvykl poměrně rychle, protože je příjemně ovladatelný z klávesnice. Ale některé věci mi na něm vadí. Především špatná rozlišitelnost mezi zástupci, spuštěnými aplikacemi a ostatními nástroji, chtělo by to nějaký výrazný oddělovač. S tím se toho moc dělat nedá a člověk si časem zvykne.

Dále mi silně vadí absence alternativy appletů pro Gnome Panel. Já jsem prostě zvyklý na ukazatel obsazení paměti a vytížení procesoru a především sítě. Na to jsem naštěstí našel docela účinnou náplast. Jedná se o program indicator-sysmonitor, který umí vypisovat do lišty informace a je tak flexibilní, že příslušné informace lze získávat i uživatelským skriptem, tedy je tam možné vypisovat cokoli. Ten skript už někdo napsal a je k dispozici zde: http://www.webupd8.org/2011/05/how-to-display-network-upload-download.html. Aby to celé fungovalo, je potřeba ještě doinstalovat program dstat.

Výsledek vypadá takto:


Chyby v systému

V Midnight Commanderu nefunguje "spouštění" obrázků, protože je rozbitý skript /usr/bin/see.
Nejsnadnější oprava je upravit v cfg. souboru /etc/mc/mc.ext řádky:
    include/image
        Open=(see %f &)
na:
    include/image
        Open=(eog %f &)

Žádné komentáře:

Okomentovat