10. 3. 2012

PS Vita - první dojmy

Tak jsem před pár hodinami otevřel krabici s PS Vita a protože jsem si poctivě zapisoval své první dojmy, mohu vás s nimi seznámit, jsou chronologicky seřazeny. Jsou to dojmy shrnuté za první den získané večer během několika hodin a nejsou zcela pozitivní. Následující text není recenze, nesnažím se Vitu postihnout v plné šíři. Uvádím jen věci, které mě překvapily a které jsem nečekal, ať v dobrém nebo ve zlém. O některých věcech už jsem věděl předem, třeba o špatném webovém prohlížeči, takže ten mě nijak nemile nepřekvapil a popravdě, ani jsem neměl zájem ho zkoušet. A samozřejmě že jsem očekával i spoustu dobrých vlastností, které beru jako samozřejmost, takže je rovněž nezmiňuji.



Rozložení a provedení ovládacích prvků není ergonomické.
To jsem si pomyslel, jen jsem se na ní poprvé podíval.  A fakt, když držím Vitu tak, abych se palcema pohodlně přesouval z kloboučku na akční tlačítka a zpět, tak R/L tlačítka mačkám prostředkem ukazováčků. A když změním úhel držení a pohodlně držím kloboučky a R/L, tak nedosáhnu na akční tlačítka. Také mi přijde, že ty akční tlačítka jsou nějaká malá oproti PSP, ale to nemusí být na závadu, to prověří až čas. Tlačítka Select a Start jsou poslepu špatně hmatatelná, to mi vadí. (Doplnění. Tak mě z Vity bolí ruce stejně jako z PSP. Tedy je zvláštní, že při hraní PSP her, nikoli při hraní Unit 13, která používá ovládací schéma šité na míru Vitě a nevyžaduje časté přehmatávání klobouček/tlačítka. Na druhou stranu, pro PSP mám gamepad podstavec do kterého PSP zasadím a pak se drží velmi pohodlně, doufám že něco podobného vznikne i pro Vitu.)



Prvotní spuštění je zmatené (průvodce, firmware upgrade).
Při prvním spuštění se spustí průvodce nastavení, ale ten se dostane do slepé uličky, když chci PS Vitu svázat se svým PSN účtem, a to z důvodu, že nemám aktuální firmware. Správně by mi měl nabídnout jeho stažení a instalaci a pak spustit průvodce nastavením znovu. Na místo toho se zacyklí, takže se musím ručně vrátit o několik kroků zpět, říct že nechci PSN a pak se konfiguruje jakési trial prohlížení PS Vity. Firmware musím po té aktualizovat ručně a nastavení PS3 udělat rovněž ručně, protože průvodce nastavením se už znovu nespustí. (Doplnění, lze v nastavení zadat reset do továrního nastavení a pak se spustí znovu.)

Displej - wow, ty vole.
Průvodce nastavením na závěr spouští PR video na Vitu a jeho ohromující a krásná grafika mi vyrazí dech. Na něco takového mě nepřipravilo ani staré PSP ani  můj Galaxy Tab tablet. Displej je prostě parádní a ohromující. Majitélé telefonů s OLED displeji jsou už ale asi zvyklí, ty to nejspíš neohromí tak, jako mě.

Screenshot* hlavního menu

Nastavení wifi je trochu nepřehledné.
Nastavení Vity se děje kompletně přes dotykovou obrazovku. Vzhledem k tomu by nastavovací formulář mohl vypadat inteligentněji, než jako pouhý seznam položek, ve kterém jsou smíchány nalezené wifiny s nastavujícími volbami.

Postrádám signálku o napájení, používání paměťové karty a zapnutí wifi jako má PSP.
Vitu si prohlížím po tmě a nesvítí na ní žádná stavová dioda, to na PSP byly hned tři a považoval jsem je za užitečné. Na Vitě se nějak šetřilo.

Aha, tak nějakou signálku to má, ale nesvítila při upgrade firmware.
Tlačítko PS je podsvícené a informuje o zapnutí/nabíjení Vity a to modrou/oranžovou barvou. Občas také bliká. Aspoň něco.

Klávesnice je super.
Je pěkná a dobře se mi na ní píše, ale znaky s českou diakritikou na ní nehledejte. Každopádně z trojlístku PS3, PSP a PS Vita umožňuje nejpohodlnější psaní. Kéž by šlo Vitu používat jako bezdrátovou klávesnici pro PS3.

Ten průvodce prvním nastavením je fajn, když má aktuální fw.
Nakonec jsem přišel, jak toho průvodce znovu spustit, obnovením továrního nastavemí. A když mu nepřekáží neaktuální firmware, tak je docela fajn.

No, ale to video by mohlo jit prerusit.
To puštěné PR video na závěr průvodce jsem už jednou viděl, podruhé tedy nemám zájem, ale stejně ho musím přetrpět. No, je to drobnost, já vím, už se s tím asi nikdy nesetkám, ale přeci jen, první dojem to trochu kazí.

Proč to nemá automatická přizpůsobení jasu okolí ani tlačítko na nastavení jasu.
Tak tohle mě opravdu zklamalo, Vita mi svítí v noci do očí jako blázen a ztlumení osvětlení se dělá složitě přes nastavení. Jsem rozmlsaný z Galaxy Tab, který podsvícení přizpůsobuje okolnímu světlu sám. A staré PSP na to alespoň mělo tlačítko, takže to šlo používat velmi snadno. (Doplnění. Tak jde to i snadněji, podržením PS tlačítka naskočí systémový panel, kde jde nastavit rychle pár věci, včetně intenzity podsvícení. Ale i tak je to nejslabší řešení z trojice tablet, PSP a PS Vita.)

Screenshot* systémového panelu

Krásně svižná odezva.
Tak jako je uživatelské rozhraní u PS3 děsivě pomalé, tak je u PS Vitya svižné. A to je plus.

Krabička na hry je legračně malá.
Tak nač to zdržovat, zahraju si Unit 13. Vybalím jej a koukám, že ta jeho krabička je nějak legračně miniaturní. Z obrázků jsem očekával něco na úrovni PSP krabičky, ale jsou mnohem drobnější.
 
Screenshot* ze hry


Paměťová karta je rovněž překvapivě miniaturní.
 Karta se hrou má normální velikost, zhruba jako SD. Ale paměťová karta mě překvapuje je opravdu hodně malá, a přemýšlím, jestli k tomu byl nějaký rozumný důvod a jestli to v budoucnu nebude na překážku zvyšování kapacity.

Otvírání krytu herního slotu se mi zdá pěkně forový, ostatní taky, ale ty nebudou tak často používané.
Kryty slotů jsou gumové a visí na gumovém pantu. Nevím nevím, jak to dlouho vydrží. U paměťovky mi to navadí, na tu moc často sahat nebudu, ale u slotu na herní kartu si mohli dát více záležet. Je fakt, že třeba můj 3x dražší tablet to má řešeno zrovna tak. Ale ani do těch se často neleze. Uvidíme časem, jestli s tím budou problémy nebo ne. Na každý pád je výměna karty trochu nepohodlná.

Při zasunutí paměťové karty se systém musí restartovat.
To je dost zaostalý způsob řešení výměny paměťové karty. Asi to má nějaké důvody (svázání karty s PSN účtem?), ale nebudí to dobrý dojem.

Restart trvá jen pár sekund.
Ještě že tak.

Unit 13 se restartuje.
Safra, už jsem zapomněl, co tím chtěl básník říci.

Patch hry je oznámen, ale nemusí se instalovat.
Tak to je příjemné, při spuštění Unit 13 mi hra oznámí, že je k disozici patch, ale nechá mě hrát i bez jeho instalace. Inteligentní řešení.


A jéje, je to nestabilní!
Tak to je opravdu zklamání. Při nastavování hry přestaly fungovat zvuky, při snaze je nějak oživit hra zatuhla, po ukončení a spuštění byla hra pořád tuhá (nešla znovu spustit), při vypnutí PS Vity se tato nevypla, pořád se na Vitě točil kroužek vypínání, takže jsem ji musel restartovat natvrdo.

Zotavení systému je pěkně propracováno.
Když podržíte vypínací tlačítko, tak naskočí menu se zajímavými opravnými funkcemi. To je šikovné.

Pěkný titulky.
Ty se vývojářúm Unit 13 povedly, jsou dobře čitelné všude, světlém i tmavém pozadí. Z toho by si všichni ostatní měli vzít příklad.

A dlaší zátuh!
Po pár minutách, pořád ještě během tutorialu, hra zase zamrzla. A zamrzla i samotná PS Vita, takže následoval rovnou další tvrdý restart. Tak to je moc špatně, když zamrzá i sama Vita.

Blbý systém kryti, nejde střílet přes zabradli dolů (o patro níž), schyta to samo zábradlí.
Tak špatný systém krytí jsem tedy ještě neviděl, nejde z něj ani pořádně střílet. Ještě že to jde alespoň v rovině. A tedy abych byl objektivní, jde i vykukovat z poza rohu, to některé hry neumí.

Míření je dobře udělané.
Hra s mířením trochu pomáhá, ale jemně a citlivě, že to dělá člověku radost. Pořád se dá snadno netrefit, ale člověk není frustrován nutností pixelové přesnosti.

A další vážný problém.
Po vybití baterie se Vita vypnula. Zastrčil jsem do ní napájecí kablík a ouha. Tlačítko PS blikalo a při pokusu o zapnutí se na displeji jen zablikal symbol baterie a konzole nešla zapnout. Už jsem měl obavu, že je rozbitá. Naštěstí tlačítko za pár minut začalo na místo blikání svítit a pak už šla Vita zapnout. To je hodně zvláštní, normálně se zařízení při vybití baterie uspí a dá uživateli čas ho nabít bez výpadku. Takhle jsem přišel o docela dlouhá postup ve hře a to mě fakt nepotěšilo. Na PSP se mi nikdy nic takového nestalo. Když se vybila baterka, PSP se hybernovalo a po obnovení napájení se dalo hrát dál. Doufám že to byl ojedinělý případ a v opačném případě že to je vada, možná špatná baterie chybně informující o své kapacitě, a půjde to reklamovat.

*) Screenshoty jsou upraveny a to především zmenšeny na polovinu, aby vypadaly přibližně stejně jako to, co vidí uživatel Vity.

Jak je vidět, první dojmy nejsou zcela příznivé, Vita se zdá nestabilní a Unit 13 špatně odladěná. Kupodivu ale následující den jsem nezaznamenal ani jediný incident tohoto typu, přestože jsem Vitě věnoval daleko více času, než první den. Všechny problémy v Unit 13 jsem měl během tutorialu, teď už mám za sebou tři normální  mise a také žádný problém. Tak uvidím, jak se to bude dál vyvíjet.

Žádné komentáře:

Okomentovat