12. 3. 2012

PS Vita - přehled kladů a záporů

Stručný seznam kladných (+), záporných (-) a nejednoznačných (±) vlastností PS Vity oproti PSP a ostatním mobilním zařízením. Primárně se má jednat o srovnání s PSP, ale protože mě mrzí některé vlastnosti, které nemá ani PSP, tak ta doplňující kategorie ostatních mobilních zařízení (čímž myslím především svůj 7" tablet Galaxy Tab).

Srovnání s PSP - hardware

+ Pochopitelně výkonnější procesor, grafika, větší paměť, to nikoho nepřekvapí.

+ Lepší displej, větší, vyšší rozlišení, lepší barvy, jemnost - to je naprostá dokonalost.

+ Dotykový displej. Díky němu příjemnější ovládání menu, klávesnice, aplikací i her.

+ Dva analogové sticky oproti jednomu v PSP. Díky nim příjemnější ovládání her.

+ Analogové sticky jsou citlivější, hry se s nimi lépe ovládají.

+ Zadní plocha je dotyková, možnost využití ve hrách.

+ Polohové čidlo sixaxis známé z gamepadu DualShock 3, rovněž možnost využití ve hrách.

+ Vyveden pravděpodobně systémový konektor.

+ Lepší nabíječka, má oba kabely oddělitelné (lepší skladnost).

+ Kabel mezi nabíječkou/PS Vitou může fungovat i jako datový (ze strany nabíječky je to standardní USB konektor). U PSP je s neskladnou nabíječkou potřeba tahat ještě zvlášť datový kabel.

+ Možnost nabíjení přes libovolnou USB zásuvku, třeba i z PC.

+ Vestavěná přední a zadní kamera a mikrofon.

± Nabíječka 5V/1,5A. PSP má 5V/2A. PSP asi rychleji nabíjí (empiricky neověřeno a neznám ani kapacitu baterie PS Vita), ale menší nabíjecí proud zase šetří životnost baterie.

± Větší rozměry. Zabírá více místa, potřebuje větší obal, hůř se vejde do kapsy, ale zase se lépe drží a má větší displej.

± Menší akční a směrová tlačítka. Ještě si nejsem jist, jestli je to na závadu nebo to nevadí, zatím mě to nijak netrápí, uvidíme časem. edit14.5.2012: tlačítka jsou v pohodě, zvykl jsem si rychle

± Médiem pro distribuci her (kromě digitální distribuce) je nestandardní paměťová karta odlišná od nestandardní paměťové karty určené k ukládání dat. Jako náhrada UMD  z PSP je to lepší.

- Čas od času zatuhne a musí se restartovat. Stalo se mi to během 4 dní třikrát, dvakrát v pátek a jednou v pondělí. Dvakrát se souvislostí se hrou Unit 13, ve které během hraní přestal fungovat zvuk. Hru jde ukončit, ale už ne spustit a při standardním vypnutí Vity tato zatuhne a je potřeba ji natvrdo zrestartovat. A jednou mi Vita zamrzla rovnou během hraní Unit 13, kdy už nijak na nic nereagovala a bylo ji nutno natvrdo restartovat.
edit 14.5.2012: tak Unit 13 mám už prakticky dohrané a mohu s klidným svědomím prohlásit, že zatuhávání Vity se, kromě těch prvních dní, už nikdy neprojevilo (potvrzuji 27.10.2012).

- Zapuštěná a poslepu hůře nahmatatelná tlačítka Select a Start. Obtížněji se i tisknou. edit 14.5.2012: jo, tak to mi na Vitě vadí dodnes, na to jsem si nezvykl.

- Absence tlačítka pro ovládání jasu displeje, lze jen softwarově. edit 14.5.2012: prakticky mi to nevadí.

- Absence vypínače wifi, lze kontrolovat jen softwarově a to nepohodlně přes nastavení. edit 14.5.2012: to mi pořád docela vadí, zvlášť když zdržuje s tím, že se chce spojit v místě mimo signál.

- Absence kontrolky o zapnutí wifi a vysílání.

- Absence kontrolky o přístupu (zápis/čtení) na paměťovou kartu. edit 14.5.2012: prakticky to nevadí.

- Nestandardní paměťová karta, kterou neumí číst žádné jiné zařízení ani čtečka a která nemůže mít alternativní výrobce pro snížení ceny. Důsledek protipirátských opatření.

- Nestandardní USB konektor pro přenos dat a napájení na straně PS Vita.

- Absence mass storage, na straně PC nutný speciální klient.

- Nepohodlný způsob výměny souborů mezi PC a PS Vitou. Přenos se ovládá na PS Vita a dost nepřehledně a komplikovaně. Na PC musí být soubory jen ve vybraných adresářích. Máte data na více discích nebo různých adresářích? Smůla, jestli je chcete dostat do Vity, zkopírujte si je dohromady.Navíc lze přenášet jen vybraná multimediální data. U videa neumí PC klient ověřit kompatibilitu s PS Vitou, takže jeho nefunkčnost se zjistí až po stažení. Multimediální data nejde na Vitě přehrávat z PC, musí se vždy stáhnout na Vitu a teprve potom spustit/prohlédnout (to nejde ani na PSP, dodávám jen pro úplnost).

- Nemožnost vyvést obraz na televizní obrazovku.

- Zatím málo příslušenství, postrádám především grip, s kterým se PSP drží lépe než PS Vita bez něj.

Doplněno 27.10.2012:

- Zálohování 15GB dat z 16GB karty v PS Vitě na PS3 trvá něco přes 2 hodiny, což odpovídá přenosové rychlosti 2MB/sec přes USB kabel. Očekával bych zhruba 10x vyšší rychlost.

- Výměna paměťové karty (nikoli herní) způsobí ztrátu ručního seřazení ikonek na plochách.

Srovnání s PSP - software

+ Možnost uspořádat si menu podle svého. A to jak poředí položek tak i smíchat různé kategorie. U PSP člověk musel najet na menu hry, tam zvolit položku karta, počkat až se načté a sjet v menu přes mnoho položek až dolů, když chtěl hrát oblíbenou hru. U PS Vity je možné si dát oblíbené položky na hlavní obrazovku. Doplnění 27.10.2012 - ale nesmí se měnit paměťová karta, po výměně je všechno rozházené.

+ Možnost mít spuštěno více aplikací najednou a přepínat se mezi nimi. Nelze to ale absolutně, je možno mít spuštěnu jednu hlavní aplikaci (hru, webový prohlížeč) a libovolný počet vedlejších. To na PSP nejde.

+ Lepší webový prohlížeč.

+ Možnost dělat screenshoty. Nefunguje to ale u PSP her.

+ U PSP her možnost na pravý analogový stick namapovat levý analogový stick, směrová nebo akční tlačítka. Vylepšuje to ovladatelnost her, které směrová tlačítka používají k rozhlížení, třeba u Monster Hunter Freedom Unite.

+ Nezávislý chat (na hře).

+ PS Vita je první herní platforma, která ma všechny tituly k dispozici digitálně

- Nekompatibilní s PSOne hrami (asi jen zatím). Doplnění 27.10.2012: tak tohle už nějaký ten pátek funguje.

- Hudební přehravač je hnusně růžový.

Srovnání s ostatními mobilními zařízeními

+ Perfektní displej.

+ Výkonný čtyřjádrový procesor.

± Nemožnost mít spuštěno více libovolných aplikací (třeba dvě hry). S tím mobilní telefon nebo tablet nemá potíže, i když tedy při nedostatku pamětí dochází k automatickému ukončování aplikací běžících na pozadí. Mít automaticky ukončenou hru a přijít o postup ve hře není žádné terno. Vita má čtyřjádrový procesor a jestli se nepletu, jedno jádro sdílí vedlejší aplikace a tři jsou vyhrazena pro hlavní aplikaci, tím je pro hlavní aplikaci garantován výkon pro její plynulý chod bez zadrhávání, což je u her potřeba.

- Kamery mají mizerné rozlišení.

- Mizerný webový prohlížeč. edit: 14.5.2012 ve skutečnosti není tak špatný, jak by si člověk mohl myslet na základě jeho pověsti, která asi pramení z toho, že nepodporje technologii flash. Jinak je v pohodě a nemám s ním větší problémy ve srovnání třeba s prohlížečem na Androidu. Má trošku pomalejší překreslování obrazovky, ale to je jen kosmetický detail. Po nějakém čase používání mi přijde docela použitelný. Jediný problém je, že weby ho často nepoznávají jako mobilní a poskytují nemobilní verze svých stránek, které jsou nepřizpůsobené na dotykové ovládání.


- Absence automatického přizpůsobení jasu okolnímu osvětlení.

- Absence české klávesnice.

- Málo různých užitečných aplikací. edit 14.5.2012: zlepšuje se to, už je k dispozici navíc skype a kreslicí program.

- Hudební přehravač nezobrazuje obrázky alb (asi, zkoušeno zatím jen na jednom, kde byl obrázek v gifu).

Žádné komentáře:

Okomentovat