28. 9. 2010

První dojmy z Move

Tak jsem si k PS3 pořídil Move. Včera mi přišlo poštou a tak se musím podělit o první dojmy. Konkrétně jsem si pořídil jak pohybový tak navigační ovladač a k tomu nabíjecí stanici. Součástí pohybového ovladače je i kamera PS Eye.




Více než oslavné ódy asi budou každého zajímat negativní dojmy a zkušenosti. Pár jich mám.

Kamera
  1. Kabel ke kameře je dost tlustý a tuhý, špatně ohebný, takže kamera nedrží jak člověk potřebuje.
  2. Sony to dost nevychytala s USB porty na PS3 Slim, které jsou jen zepředu a do kterých se kamera zapojuje, navíc s takovým hnusným neohebným kabelem, to opravdu nevypadá dobře, navíc za to malej (něco málo přes 1 rok) bude tahat, takže to znamená nutnost neustále odpojovat a připojovat, to je blbý. Kdyby byly dva porty i zezadu, bylo by to mnohem lepší. Tohle mi asi na celém Move vadí ze všeho nejvíc.
  3. Kamera má docela mizerný rozlišení. Pro pohybový ovladač to asi nevadí, ale obraz je prostě slabý, doufám že se na něj nebudu muset dívat s výjimkou kalibrace ovladačů.
  4. Některé hry vyžadují docela velký odstup od kamery, takový pingpong zhruba 2 metry, to už je na leckterý pokoj hodně. Mně to naštěstí tak tak vychází, aniž bych musel posouvat nábytek, ale někdo by mohl mít problém. Zkuste si odstoupit od televize na dva metry a poskakovat doleva a doprava, možná při smeči ještě o krok dozadu. Jestli Kinect vyžaduje ještě větší prostor, tak nevím nevím, ten už se asi do obyčejné domácnosti nevejde.
Pohybový ovladač
  1. Chvíli mi trvalo, než jsem ho zprovoznil, už jsem si myslel, že je rozbitý. Pak mě napadla spásná myšlenka, připojit ho pomocí USB kabelu k PS3. Od té doby je s ní kamarád a funguje podle očekávání.
  2. Pohybovým ovladačem lze ovládat i uživatelské rozhraní PS3. Přijde mi ale zbytečně moc citlivé a mnohokrát jsem přejel o položku dál. Snad je to jen o zvyku a nebo se to ještě vyladí. Každopádně nyní dám radši přednost gamepadu popř. ovladači Harmony One .
A jinak proti němu nic nemám, opravdu krásný a funkční kousek hardware.

Navigační ovladač

  1. Navigační ovladač má kromě analogové páčky ještě křížový ovladač, který je umístěný pod ní. Nevím jak bude ve hrách využíván, ale přístup k němu je nepohodlný, palec musím mít hodně ohnutý a nebo musím mít posunutou celou dlaň níž, a pak už zase nedosáhnu na tlačítka ze spodu (něco jako L1 a L2). Gamepad je v tomhle směru ergonomičtější, uvidíme, jak se s tím popasují hry.

Nabíjecí stanice

Trochu jsem váhal, jestli ji mám kupovat, stojí ty samé peníze, co navigační ovladač, přes šest stovek. Ale nelituju, je to hezky provedený kus hardware a mám z něj velmi dobrý dojem. Ovladače do něj pěkně sednou a díky jemné aretaci jen tak nevypadnou.

Takže až na tu kameru a především její připojení se to zdá být OK. Nějaké zpoždění nebo lagy jsem nikdy nepozoroval, v tomhle směru naprostá spokojenost. Move mi přijde hodně citlivé. Zvláště když se s ním ovládá nějaký kurzor, tak je vidět jak se třese. Tohle se u myši neprojevuje. Ale nepovažuji to za chybu, Move prostě snímá sebenepatrnější pohyb. Je na tvůrcích software, aby ho dle potřeby příslušně utlumili.

Doprovodný disk

Součástí Move starter packu je kromě pohybového ovladače a kamery také startovní disk s instruktážním videem a s devíti demoverzemi her, které spoustě hráčů zprostředkují první zkušenosti s Move. Jedná se o demoverze těchto her:
  • Tiger Woods PGA TOUR 11
  • Sports Champions
  • Beat Sketcher
  • EyePet Move Edition
  • TV Superstars
  • The Shoot
  • Tumble
  • Echochrome II
  • Start Party

Dojmy z hraní

Co se týče hraní, tak největší slabinou je, že vlastně není moc co hrát. Jediné pořádné hry, které podporují Move jsou Hevy Rain a RUSE. Pak tu jsou ještě nějaké hříčky, z nichž za pozornost stojí asi jen Sports Champions. To je málo a další pořádné hry naplno využívající Move jsou oznámeny, ale přijdou až kdo ví kdy. Řekl bych, že Sony by s uvedením na trh ještě chvíli počkalo a bylo by to ku prospěchu věci, kdyby jim na záda nedýchal ještě uspěchanější microsoftí Kinect. Myslím že Sony mělo alespoň do Starter Packu přidat něco pořádnějšího, nejlépe ten Sports Champions. Sice by to bylo o něco dražší, ale nadšení lidí větší a hned by se mohli pořádně vyblbnout.

Já jsem zatím zkoušel Hevy Rain a pak demoverze Sports Champions, EyePet, Start Party, GOLF.

Hevy Rain je dobrá hra, ale asi mě nebude hrát ji znova, když jsem ji dohrál před dvěma týdny, možná někdy časem, uvidím. Každopádně, ovládání pomocí Move je tam luxusní. Chození je řešeno pomocí analogové páčky na navigačním ovladači bez nutnosti držet nějaké tlačítko (na rozdíl od ovládání na gamepadu), takže jisté zlepšení, ale i tak mám v této hře s chozením problémy, občas se prostě netrefím kam chci. Ale to je tou hrou a stejně jsem s tím zápasil i na gamepadu. A jinak bez námitek. Více se využívá pohybu (pochopitelně) a je to daleko lepší a přirozenější, než pohybové funkce s gamepadem.

Demo Sports Champions  toho mnoho nenabízí. jen velmi omezeně dvě disciplíny, ping pong a házení létajícím talířem. Ale i tato malá ochutnávka byla sladká. Někde jsem četl, že hraní toho ping pongu se blíží realitě. To nemohu potvrdit. V reálu se mi ping pong tak dobře hrát nedaří.Ale každopádně je to velmi zábavné a taky mě z těch smečí pěkně bolí rameno. Házení talířem by se mohla zdát jako pěkná blbost, ale není to tak, je to fajn zábava a baví mě to hodně. Tady ten pocit z hraní mám skoro reálný. Takže tuhle hru si určitě pořídím, vlastně jsem si ji už objednal.

Demo EyePet Move Edition mě poněkud zklamalo, čekal jsem trochu víc. Ale je to určeno pro děti a těm se to asi líbit bude. Mé výhrady k této hře se ale netýkají ovládání pomocí Move, jako spíše snímání kamery a práce s obrazem, takže to tady nebudu rozebírat.

Ve demu Start Party si můžete tenisovou raketou pozabíjet spoustu kolem létajících brouků a musím říct, že nic moc. Podobně jako v PetEye se prolíná reálný obraz s umělým a není to uděláno moc dobře. Hodně jsem tápal v orientaci, především ve směru dopředu dozadu, takže jsem jen tak šíleně máchal rukou kolem sebe a rezignoval jsem na snahu něco cíleně trefovat. Tím pádem mi to přišlo dost slaboduché a nezábavné.

U dema golfu Tiger Woods PGA TOUR 11 jsem tak trochu na vážkách. Tahle hra je docela náročná, a z počátku jsem vůbec nedovedl dostat míček do jamky, což bylo provázeno frustrací z hraní. Postupně jsem se ale zlepšil, zvláště po té, co jsem přestal přehlížet ukazatel vzdálenosti míčku od jamky, což se z obrazu nedá dobře odhadnout. Stále mi ale není jasné, jak se míří na jamku, mám dojem, že to je automatické a člověk může směr ovládat jen falší a tím zřejmě vyrovnávat účinky větru. A také stále nedovedu odhadnout, jak daleko míček při jakém švihu poletí daleko, protože on při stejném švihu letí někdy desítky metrů a jindy jen pár. Je mi jasné, že to je podle hole, ale prostě nikdy nevím ani přibližně jak moc mám švihnout, aby míček letěl tak daleko jak potřebuji. Myslím že v reálu bych s tím měl menší problém. Ale zase věřím, že se to dá naučit. V té hře je spousta informací, třeba o typu povrchu a podobně, kterým nerozumím a neumím vyhodnotit. Věřím že pro znalce a fanoušky to může být docela dobrá zábava, mě ta hra ale k objednání nepřesvědčila. Možná že kdyby v tom demu měl byl tutorial, tak by se zvýšily prodeje této hry.

Tumble je taková menší hříčka, která se dá upgradovat přes PSN. Nevám co je v plné verzi, ale v demu jde o hraní si s kostkami. Třeba stavíte různě složité komíny, nebo je naopak bouráte pomocí výbušnin umístěných tak, aby se rozletěl co nejvíc. Čím dál dopadnou kostky od epicentra, tím více bodů získáte. Hra má v podstatě dva hlavní stavební kameny. První je samozřejmě ovládání kostek pomocí Move, které vyžaduje opatrnost a zručnost, abyste si třeba nedrcli do rozestavěného komínu. A druhý je propracovaná fyzika, která počítá třeba s různým materiálem a váhou kostek. Vzhledem k nízké ceně 270 Kč by to možná stálo za úvahu. Ještě si budu muset zjistit rozsah.

Demo hry The Shoot je zajímavé především v tom, že vám ukáže, jak Move obstojí ve střílečkách. Hra je vzdáleně podobná hře Moorhuhn, tedy neděláte nic jiného, než že stojíte a střílíte na cíle, které se někde objevují. Prostředí zpřístupněné v demu je Westernové. Hra je to poměrně slaboduchá, ale perfektně demonstruje, že hrát střílečky s Move bude perfektní zábava. Míření je snadné a rychlé. Nemyslím si, že s myší (s kterou trénuji už mnoho let) bych byl nějak významně lepší. Odezva je vynikající, zpoždění je pod hranicí vnímání a tedy nepozorovatelné.

K demu hry Beat Sketcher nemohu říct nic, protože nejde spustit. Při kalibraci dostanu výzvu ke stisknutí tlačítka kroužek a ať mačkám jak mačkám, žádná odezva.

Žádné komentáře:

Okomentovat