29. 7. 2010

SONY DualShock 3

Nedávno jsem si pořídil herní konzoli PS3. Dlouho jsem váhal mezi PS3 a Wii. Hodně jsem si toho o obou konzolích načetl a byl nadšený například pohybovým ovladačem Wii mote. To je opravdu hezký kousek  chytré elektroniky. Nakonec jsem se rozhodl pořídit si PS3. Když jsem se s ní důkladně seznámil, byl udiven řadou věcí, o kterých jsem se předem nikde nedočetl i přes to, kolik jsem si toho o ní předem načetl. A tak bych to chtěl tady trochu napravit. V tomto článku se budu věnovat gamepadu DualShock 3, který je standardní součástí konzole.


Nejnovější a nejmodernější gamepad od Sony je DualShock 3, který kombinuje vlastnosti dvou předchozích modelů DualShock2 a Sixaxis. V podstatě je to Sixaxis (který se původně dodával s PS3) obohacený o vibrační funkce, které měl DualShock 2 a na jejichž absenci si hráči stěžovali. DualShock 3 byl na trh uveden v roce 2007 v Japonsku a v roce 2008 ve zbytku světa. DualShock 3 nahradil Sixaxis, který se dens již nevyrábí a je dodávan s novými PS3.

DualShock 3 je možno také běžně koupit v obchodě, protože s PS3 je dodáván jen jeden a řada PS3 her umožňuje na jedné konzoli současné hraní více hráčů. Jeho cena je značná, v nejlevnějších obchodech začíná na 1200 Kč. Tak vysokou cenou jsem byl překvapen, ale když jsem si po čase uvědomil o jak jedinečný kousek techniky jde, tak se ani nedivím, není to kus plastu s tlačítky, jak by se mohlo zdát. Však čtěte dál.



DualShock 3 je bezdrátový

Já jsem vlastně nikdy nepoznal nic jiného, ale představa, že při hraní jsem připoutaný dlouhým omezujícím kabelem ke konzoli, že při jeho uklízení bych se s tímhle kabelem musel pořád trápit, že by v televizním stolku pořád překážel a mou ženu esteticky štval, že v případě několika ovladačů by ty kabely byly pořád zapletené, no ... jsem opravdu rád, že je bezdrátový. Je to od SONY skvělý počin.

Tím pádem je zřejmé, že v sobě musí mít baterky nebo akumulátor. Naštěstí má v sobě akumulátor, takže je příjemně lehký a dá se pohodlně dobíjet přes standardní USB kabel s malým konektorem. Dočetl jsem se, že na jedno nabití vydrží 30 hodin hraní. Nevím za jakých podmínek, protože největší spotřebič asi bude vibrátor, který není v činnosti pořád. Ale v praxi ho nenabíjím víc než jednou týdně. Po chvíli nečinnosti, hádám 5 minut, se DualShock 3 vypíná, aby šetřil energii. Hrám to nevadí, napíšou že ztratily spojení a po zapnutí ovladače se normálně hraje dál.

S konzolí DualShock 3 komunikuje pomocí standardního Bluetooth technologie, které se používá i například pro bezdrátove spojení mobil - počítač nebo mobil - headset. Jedná se o radiové spojení, takže není nutná žádná přímá viditelnost jako např. u infračervených bezdrátových myší.

Musím říct, že si technologicky nic lepšího nedovedu představit, že SONY použilo nekompromisně to nejlepší a nejchytřejší dostupné řešení pro dosažení herní pohody.

DualShock 3 je vibrační

Vibrace herního ovladače významně zlepšují herní požitek, protože do hraní zapojují kromě zraku a sluchu další smysl, hmat. Ucítíte tak na vlastní kůži třeba zásah, vyjetí z dráhy a hrbolatý povrch nebo chvění prostředí při řvu obrovského monstra. Na vibracích DualShocku 3 je skvělé, že jsou ovladatelné. Způsob i intenzita chvění se plynule mění. Není to jen nějaká primitivní funkce
vibrace zapnuta vibrace vypnuta a člověk z toho má dobrý pocit.

Mám ještě zkušenost s force feed backem u poměrně drahého joysticku od Logitechu. Z toho jsem byl zklamaný a radši jsem ho vypínal, protože to podivné cukání bylo protivné a herní prožitek kazilo. I proto si dovedu vážit kvalitního provedení v DualShocku 3.

Vibrací si užijete ve spoustě her, tady je jejich seznam bez nároku na úplnost.

DualShock 3 je pohybový

Toto patří mezi moje velká překvapení. Celý svět básní o pohybovém ovladači Wiimote, pohybové ovládání Wiimote zvyšuje prodeje technicky zaostalé konzole Wii tak, že natrhla prdel jak Sony s PS3 tak Microsoftu s XBoxem a o tom, že herní ovladač DualShock 3 je také pohybový se mlčí.

Nechci DualShock 3 stavět na roveň Wiimote, to v žádném případě, už proto, že každý je pohybový jinak a dá se využít v jiných hrách. Wiimote snímá mávání, DualShock 3 snímá naklápění (podobně jako iPhone). Přesto si myslím, že o pohybových funkcích DualShocku 3 by se mělo vědět víc a považuji za marketingové pochybení SONY, že o něm dává málo vědět.

DualShock 3 snímá pohyby ve třech osách. Naklopení doleva/doprava, naklopení od sebe/k sobě a třesení nahoru/dolů. Snímání je analogové, nesnímá se jen samotné naklopení, ale i jeho stupeň, takže se tím dá dobře a precizně ovládat pohyb. O tom svědčí například letecký simulátor Red Baron Arcade. V něm se mi letadlo pohybovými funkcemi ovládá daleko lépe a intuitivněji než pomocí analogové páčky. Schválně si to vyzkoušejte, na PlayStation Store je k dispozici demo, pohybové ovládání je potřeba zapnout v nastavení.

Další hry o kterých vím, že naplno využívají pohybového ovládání jsou už jen hříčky flOw a Flower. Další hry využívá pohybového ovládání alespoň částečně. Seznam her, které nějakým způsobem pohybové ovládání využívá je zde. Zajímalo by mě, jak by se s tím dalo dobře zaměřovat, nikdy jsem to takto využité neviděl, myslím že třeba alespoň na doladění zamíření by to nemuselo být vůbec špatné. Napadlo to už nějaké herní vývojáře?

Zajímavostí je, že pohybové a vibrační funkce se navzájem neruší a je možné je používat současně. Přitom právě tohle bylo uváděno jako důvod, proč Sixaxis přišel o vibrační funkce. Jaké složité technické řešení za tím stojí můžeme jen hádat.

DualShock 3 má analogová tlačítka

Toto mě taky překvapilo a nikde jsem se to nedočetl. DualShock 3 má zepředu 4 tlačítka, dvě nalevo a dvě napravo nad sebou. Ty horní jsou normální, ty spodní mají dlouhý chod a jsou analogová, to jest snímá se, jak moc jsou stisknuty. Využité jsem to viděl například u jednoho automobilového simulátoru, kde se tím ovládal plyn, už si bohužel nevybavuji u kterého, možná Dirt 2. Mě tyhle hry moc nebaví, ale dovedu si představit, že je přirozenější a lepší mít možnost plyn u auta ovládat plynule na místo možnosti plyn naplno nebo nic.

Obvykle se ale ve hrách i tyto tlačítka používají jako binární, tj. hra rozlišuje jen polohu stisknuto/nestisknuto. Překvapuje mě, kolik her právě tato tlačítka používá jako spoušť zbraně. Osobně bych volil radši ty horní, s krátkým rychlým stiskem. Dlouho mi vrtalo hlavou, proč se v některých hrách používají ty pomalé s dlouhým stiskem. Nepřišel jsem na jiné rozumnější vysvětlení, než tomu, že to má navodit pocit reality, protože tato tlačítka jsou podobnější spouštím reálných zbraní.

DualShock 3 má světelné diody

Tyto diody slouží jako ukazatel čísla (pořadí) DualShocku 3, když jich je ke konzoli připojeno víc. Není to ale jen ukazatel pro lidi, protože tyto diody umí rozlišovat i kamera PlayStation Eye a rozlišovat tak hráče před sebou. Proto jsou tyto diody umístěné na předku DualShocku 3 a při běžném držení nejsou vidět, což myslím že je fajn, protože v noci neruší. Další neužitečnou zajímavostí je, že ke konzoli může být připojeno až 7 ovladačů, ale diod jsou jen 4. U pátého hráče tak svítí dioda 1 a 4, což v součtu dává právě pět. Dovede si ale někdo představit 5 hráčů u jedné konzole? Podporuje to vůbec nějaká hra? ... Podporuje.

DualShock 3 se dá použít i s PSP Go

Tohle je také spíše zajímavost. Dual Shockem 3 se dají ovládat i hry na ruční herní konzoli PSP Go. Jde to ale jen přes PS3, bez ní si člověk ani neškrtne. Škoda že to nejde i u standardního PSP. PSP Go je propadák a tak to asi jen málokdo využije. Ale další generace PSP by na tom už mohla stavět, včetně her, uvidíme co přinese budoucnost.

Tohle není bezdrátový DualShock 3, ale předchozí verze, drátový DualShock 2.

Žádné komentáře:

Okomentovat