31. 7. 2010

Nejlepší hry

zdroj
Počítačové hry hraji už nějakých 20 let. Začal jsem hrát na Didaktiku M, což byl český klon ZX Spectra, pak jsem přešel na PC a hrál hry v DOSu i pod Windows, později jsem si pořídil PSP a nakonec PS3. Za tu dobu jsem poznal spoustu různých her a myslím si, že by mohlo být zajímavé uvést ty hry, které považuji hodné za zaznamenání. Hry, které mě nějakým způsobem oslovily.


Musím o sobě prozradit, že hry hraji hlavně proto abych se pobavil, abych si dobře zahrál, nikoli abych ji dohrál. Je pro mě důležitá spíš ta cesta než cíl, jak se říká. Takže většinu her jsem nikdy nedohrál, protože mě většina omrzí dřív než je stihnu dohrát. Obvykle mě hra baví tak týden, jen výjimečně mě některá zaujme déle. K dobrým hrám se ale vracím opakovaně. Někdy pokračuji tam kde jsem skončil, ale spíš si to dám znovu od začátku. Po dohrání hry ale ani nijak zvlášť netoužím a nespěchám na něj. Dokonce je to někdy naopak, vím že po dohrání Neverwinter Nights jsem byl smutný že už to skončilo a začal ji hrát znovu. Mám rád otevřené světy, kde se jen tak mohu potulovat a pokud je to zábavné, tak mi to stačí ke štěstí. Pokud mě něco žene kupředu, tak je to buď zvědavost kam se pohne příběh nebo touha po získání nějakého famózního předmětu. Lineární koridorovky mě tedy prakticky neoslovují.

ZX Spectrum (Didaktik M)


Hraní na Didaktiku před 20 lety (cca 1990-2), to si už dnešní mladá generace ani neumí představit. Nahrávání hry do počítače z kazeťáku trvající klidně 5 minut, které u starších ošoupaných nahrávek bylo nutno několikrát opakovat, protože došlo k chybě LOADING ERROR, za používání takových fíglů, jako nastavování kolmosti čtecí hlavy šroubováčkem nebo zpomalování rychlosti otaček kazeťáku prstem. A nakonec stejně mnohdy neúspěšně.

Nether Earth


zdroj
Toto je jediná hra za ZX Spectra u které si jasně vybavuji o čem byla. Někde jsem četl názor, že to je první realtimová strategie. Nikdy jsem o této hře tak neuvažoval, ale je fakt, že na ni vzpomínám rád a vždy jsem ji považoval za něco jedinečného. Na každý pád ve mě zanechala nejsilnější dojem ze všech ZX her. Její podstatou je obsazování nepřátelských základen. K tomu slouží roboti ke kterým se vážou dvě zajímavé vlastnosti. Za prvé si je hráč sám skládá z různých komponent a tím jim i určuje různé schopnosti a za druhé hráč robotům zadává úkoly, které oni samostatně plní, jsou tudíž vybaveni jednoduchou AI. Jednoho z robotů ale může hráč převzít pod ruční řízení.Kromě základen se také obsazují továrny, v kterých se vyrábí jednotlivé komponenty pro stavbu robotů. Roboti jsou "třípatroví", první patro byl podvozek, dalo se volit mezi kolovým, pásovým a vznášedlem. Rozdíl byl v rychlosti, prostupnosti terénem a také samozřejmě v ceně. Druhé patro bylo tělo, což v lastně představovalo zbraň, kterou byl robot vybaven, od nejslabší až po nejsilnější atomovou bombu, kdy robot fungoval jako kamikadze. Třetí patro bylo volitelné a představovalo elektroniku, už si nevybavuji k čemu to přesně sloužilo, možná ke schopnosti obsazovat zákadny nebo jako radar.

Soldier of Fortune

zdroj
Tohle je druhá hra, na kterou si vzpomenu, když vzpomínám na staré dobré hry na Didaktiku, ale vybavuji si z ní jen momenty. Třeba skákání po jezdících plošinkách. Byla to klasická a zábavná akční plošinovka u které jsem strávil mnoho času.

Combat Lynx

zdroj
Tak z téhle hry si vybavuju název, pak zelenou obrazovku a mrňavý vrtulníček. Dohledaný screenshot mé vzpomínky potvrzuje :-). Jinak už si ani nepamatuju o co přesně šlo, ale vím že mě to ohromně bavilo.

DOS


Hraní v DOSu je už téměř stejně tak vzdálené (cca 1992-7). Také nebylo tak jednoduché, nahrávání her bylo sice spolehlivé, ale jinak? V první řadě to byl boj s pamětí, speciální úpravy souborů config.sys a autoexec.bat pro hraní, aby se co nejvíc uvolnila základní paměť na kterou byly hry náročné. Za druhé mnohdy složitá konfigurace zvukových karet později i grafických, protože DOS je nepodporoval, musela je podporovat každá hra sama o sobě a každá si to řešila po svém. Hraní po síti bylo vzácností, protože sítě prostě v domácnostech nebyly, obdiv si tak získávalo především propojení dvou počítačů pomocí sériového kabelu. Podporoval to třeba Warcraft, joj, to byly časy. S DOSem mám také neodmyslitelně spojenou svou zvukovou kartu GUS. S DOSem je také spojen rychlý vývoj a růst komponent. Z počátku se hrálo na procesorech intel 286 s 1MB ram a PC speakrem, pak to šlo přes 386SX,DX a 486SX,DX až k Pentiu, kdy začíná éra Windows.



Golden Axe

 zdroj
Golden Axe byla jedna z prvních her, které jsem hrál na PC. Její zajímavostí byla možnost hraní dvou hráčů na jednom PC současně. S kámošem jsme seděli každý u jedné strany klávesnice a pařili jsme a pařili :-).

Another World

Pamatuju si, že tato hra mě okouzlila svojí perfektní grafikou. Něco takového v té době bylo nevídané. Video není z originální hry, ale z pozdějšího remake, s lepším rozlišením.

Loom

zdroj
Loom byla krásná adventura, kde se čarovalo hraním not na flétnu a čarováním se ovládal herní svět, například otevíraly dveře. Uznejte, že i dnes je ta grafika krásná. Akorát že dřív byl tento mrňavý obrázek roztažen přes celou obrazovku a tedy trochu zubatější.

Ultima Underworld 2

zdroj
Jestli se nepletu, tak první díl této hry byla první RPG hra ve 3D. A jestli se pletu, tak alespoň pro mě to bylo první setkání se skutečně 3D hrou. Někde jsem dokonce četl, že John Carmack se touto hrou inspiroval, když dělal engine pro Wolfenstaina (předchůdce Dooma). To by znamenalo, že toto je počátek všech moderních 3D her.  Dodnes ve mě zachovala silné zážitky a vzpomínky, třeba na zákeřně zezadu útočící krysu, která mě vylekala.

Duna 2

zdroj
Myslím že tato průkopnická hra definovala na mnoho let žánr realtimeových strategií na PC. Měla mnoho následovníků a žádný z nich mě nabavil právě tak, jako Duna 2. Většina se mi dokonce ani nelíbila. Ale Dunu jsem hrál a dohrál několikrát. Jednou dokonce na jeden zátah, hrál jsem celý den a celou noc a pak ještě chvíli a po slavném vítězství šel spát :-).

Warcraft

zdroj
Warcraft je dnes slavná značka, ale hráči kteří znají jen World of Warcraft by mohli být překvapeni, že tato hra začínala jako realtimeová strategie. Byla hezká a zábavná sama o sobě a měla jednu skvělou featuru, bylo možno propojit dva počítače sériovou linkou a hrát člověk proti člověku. Dnes v době MMORPG to vypadá směšně, ale tehdy to bylo něco fantastického.

Syndicate

zdroj
Asi první strategicko taktická hra, kterou jsem hrál. Ve své době měla super grafiku a to z důvodu vysokého rozlišení. Schválně si klikněte na obrázek, ať to vidíte v původní velikosti. Cenou za vysoké rozlišení byl nízký počet barev, pouhých 16, ale poznali byste to?
Ve hře ovládáte 4 agenty, kteří plní zadané mise. Agenti jsou kyborgové a tak je lze různě vylepšovat, např. o oči nebo paže verze 2 a potm  3. Nejprve je ale nutný jejich vývoj, který stojí peníze. A peníze se získávají z daní z obsazeného území. A území obsazují agenti v realtime taktických misích.

Jagged Aliance

zdroj
Fantastická taktická tahová řežba. Víc k tomu není potřeba říkat. Podívejte se na video.

X-COM UFO: Enemy Unknown

zdroj
Další výborná, tentokrát strategicko taktická hra. Emzáci napadli zemi. Řešení: vznik organizace X-COM finacované státy celého světa. Cíl? Nakopat emzákům prdel. Ale není to tak jednoduché, protože emzáci mají technologickou převahu. Strategickou část hry zahrnuje budování základen na Zemi, výzkum a výroba pokročilých technologií, dopravních prostředků, zbraní i zbrojí. Taktickou část pak představuje výsadek jednotky v nějaké lokaci a taktická tahová likvidace emzáků. Jednotliví vojáci mají vlastnosti, které se zkušenostmi vylepšují. nechci tvrdit že to je i RPG, ale je to skvělý mix různých žánrů a pro mě jedna z nejlepších her všech dob, který se nepodařilo překonat ani následujícím dílům a ani jiným hrám, které se Ufem nechaly inspirovat a že jich bylo.


Doom 1 a 2

zdroj
Tahle hra je tak slavná, že ji snad ani nemusím představovat. Jednoduchá čistokrevná akce. Ve své době ohromující 3D zážitek.


Duke Nukem 3D

zdroj
Duke Nukem 3D byl následovník Dooma. Měl pokročilejší grafiku a především se snažil mít styl a humor.

Descent

zdroj
Descent je další 3D hra ve které se designeři vyřádili především na tom 3D. V této hře bylo snadné ztratit pojem o tom, kde je nahoře a dole. Prostředí jsou důlní štoly na asteroidech představující složité 3D bludiště. Ve štolách zešílely těžební stroje,a staly se nepřátelské lidem.Kromě toho že jste sbírali "trosečníky", tak bylo cílem probojovat se k reaktoru, ten zničit a během odpočítávání do výbuchu rychle prolétnout bludištěm a dostat se na povrch asteroidu.


Comanche: Maximum Overkill

zdroj
Simulátor vrtulníku s revoluční voxelovou grafikou, která umožnila na tehdejší dobu zobrazit dobře vymodelovaný a přesvědčivý terén s rychlou 3D grafikou. Byla ohromná zábava vyhoupnout se z poza kopce, zlikvidovat nepřátelské cíle, třeba tanky, a zase se schovat v terénu.

X-Wing

zdroj
A když jsme u těch simulátorů, nelze se nezmínit o X-Wing ze Star Wars. Poměrně komplikované ovládání a zajímavá práce s energií, kterou bylo možno přelévat mezi subsystémy lodi, třeba předními a zadními štíty, podle toho zda člověk útočil nebo prchal. Vidíte tu krásnou, přehlednou a funkční grafiku? Škoda že dnes se už takové hry nedělají.

Mechwarrior 2

zdroj
Simulátor obrovských bitevních robotů Mechů. Hráč sedí v kokpitu jednoho z nich a plní různé bojové mise pro svůj klan. Hra vychází a má licenci ze světa Battletechu. Ač byla DOSová, podporovala různá rozlišení, což v té době bylo neobvyklé. Z důvodu nízkého výkonu tehdejších strojů a neexistence 3D akcelerátorů je počet polygonů a objektů omezen, ale provedení robotů bylo excelentní. Většina her té doby má objekty jen 2D sprite, viz třeba Doom, zde jsou roboti plně 3D a jsou animovaný. Mezi nezapomenutelné patří i velmi atmosférické a na tehdejší dobu neuvěřitelné intro, však se podívejte.




TES: Daggerfall

zdroj
Dagerfall je naprosto fantastické RPG, s ohromujícím otevřeným světem, které asi dodnes nebylo překonané. Jeho následovníci Morrowind a Oblivion mají sice lepší vizualizaci, ale jinak z Dagerfallu jen odřezávají kousky a zjednodušují jej.  Hra se bohužel neslavně proslavila spoustou bugů. Více se dočtete zde.

System Shock

LINUX

Linux v očích lidí nefiguruje jako herní platforma a skutečně, je asi jen málo her, které by pro Linux byly exkluzivní. I to co zde uvádím se dá hrát na jiných platformách. Ale protože je to vesměs nekomerční open source, považuji to za linuxové hry.

T.O.M.E

zdroj
Tome je roguelike hra. Je charakteristická tím, že má velmi složité ovládání a ASCII grafiku. Tudíž pro masového hráče něco naprosto nepochopitelného. Pod touto slupkou se skrývají mimořádně bohaté a propracované herní mechanismy, stovky různých monster, tisíce různých předmětů a především neskutečná zábava. U této hry jsem strávil nejvíce času ze všech her, je návyková a hned tak neomrzí..



Wesnoth

Wesnoth je nejlepší tahová strategická hra všech dob. Má krásnou grafiku, fantasy prostředí, single kampaně i multiplayer. Neustále se vylepšuje a po mnoha rocích vývoje je z ní vybroušený diamant. Je k dispozici zdarma, takže neváhejte a vyzkoušejte. Je k dispozici i pro Windows.

zdroj


Urban Terror

zdroj
Multiplayerová střílečka, vyzkoušel jsem jich řadu a tahle mi přijde nejlepší, hraju ji v Linuxu i ve Windows do dnes. Myslím že po T.O.M.E je to druhá hra u které jsem strávil nejvíc času. Opět, je k dispozici zdarma a můžete si ji vyzkoušet.


PSP


PSP je taková nešťastná platforma. Je to skvělý hardware (i když myslím, že SONY udělala obrovskou, ale opravdu obrovskou, chybu, že tuto konzoli vybavila jen jednou analogovou páčkou) na kterém by mohla být famózní nabídka her. Ale není. Piráti ji zabili. Míra pirátství na této konzoli je tak vysoká, že SONY na kolenou prosí vývojáře, aby pro ni dělali hry. Do těch her se nikomu nechce moc investovat a tedy je udělat na míru PSP, takže většinou dojíždí na blbé ovládání z důvodu absence druhého analogu. Poslední dobou se projevuje snaha o jakési mírné oživení, uvidíme co přinese budoucnost.

Patapon

zdroj
Patapon je velmi originální hra. Na první pohled upoutá velmi stylová neokoukaná grafika. Mnohem zajímavější je ale ovládání, protože v této hře velíte armádě Pataponů a velíte jim bubnováním. Můžete bubdnovat např. rytmus kopředu, do útoku nebo k obraně. Když se vám podaří udržet rytmus po deset taktů, spustí se mód Fever!!, kdy jsou Patapone silnější a oddolnější. Ale běda jakmile z rytmu vypadnete, to jsou potom Pataponi zcela bezradní. Když odhlédneme od způsobu ovládání, tak se jedná o strategickou hru. V boji porážíme nepřátele a bose, sbíráme suroviny a zbraně a budujeme stále silnější armádu Pataponů až do vítězného konce.

Final Fantasy Tactics

Warhammer 40000: Squad Command

Metal Gear Acid 2

Metal Gear Solid: Peace Walker

Peace Walker je nejdokonalejší PSP hra, alespoň technicky. Uvědomme si, že to je plně 3D a na PSP, které má pouze 32 MB ram. Ale kouzlo hry nespočívá jen v ohromující grafice. Jedná se klasický Metal Gear Solid, to jest špionážní taktická hra, na kterém dělal sám Hideo Kojima. Příběh je zasazen mezi 3. a 4. díl MGS do roku 1974 a vysvětluje, co v tomto období dělal Big Boss.Můžeme prozradit, že si budoval vlastní soukromou základnu a armádu. Budování základny, armády a vývoj růných technologií představuje významnou část hry. Ze základny Big Boss, nebo některý z jeho vojáků, vyráží na jednotlivé mise. V těch mimo jiné unáší nepřátelské vojáky a verbuje je do vlastní armády. V taktické části hra oplývá mnoha možnostmi a způsoby boje. Prohlédněte si video, které ani zdaleka neukazuje vše.

zdroj

zdroj


Monster Hunter Freedom 2

zdroj
zdroj



PS3

PS3 mám příliš krátce na to abych přiel do styku s nějak rozsáhlým počtem her, ale i tak jsem poznal pěkné kousky a docela mě mrzí, že jsem neměl tu čest s PS1 a s PS2.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sports Champions
Demons Souls
Red Dead Redemption
Trine 

WINDOWS

Neverwinter Nights

Tahle hra funguje nativně i v Linuxu a já ji hrál hlavně v něm, ale i přesto ji spíš vnímam jako windows hru, která měla to štěstí, že se mohla porozhlédnout i v Linuxu. Tato hra mě opravdu neskutečně bavila. Dohrál jsem ji několikrát s různými charaktery včetně různých datadisků. To je famózní úspěch, když se vezme v úvahu, že mě většina her přestane bavit dřív, než ji dohraji. Například takového zaklínače jsem hrál asi 3x, ale nikdy ne až do konce. A tuto hru jsem do konce dohrál několikrát za sebou, myslím že bez přestávky. Přitom není nijak krátká, je to hutné RPG, ale neskutečně zábavné a pro mě asi nejlepší hra ze všech na Windows.

Gothic 1

Tuhle hru jsem dohrál 2x, velmi se mi líbilo originální ovládání, přdevším systém boje. Škoda že v dalších dílech byl nahrazen takovým tuctovým, masovým.

Mount & Blade

Tohle je hodně zvláštní hra nepodobná ostatním. Popisuje se jako simulátor středověku. Je to otevřený středověký svět, v kterém si člověk může dělat prakticky co chce. Není tu žádný příběh jen možnosti. Můžete se stát obchodníkem, můžete získat léno a pracovat pro jednoho z panovníků, dokonce se jedním z panovníků můžete stát (prý), můžete se stát lovcem lidí, můžete stát na straně zákona a pronásledovat dareby, můžete se stát darebou a drancovat vesnice. Můžete být samotář nebo můžete velet desítkám lidí. A hlavně, můžete bojovat. Ovládání boje je originální a perfektní, není nijak zvlášť náročné, ale ani primitivní, člověk má pocit, že opravdu bojuje a je to proto hodně zábavné. Zvláště boj na koni je famózní, z toho má člověk opravdu úžasný pocit.

Zaklínač

Knižního Zaklínače mám moc rád, čímž je tato hra zvýhodněna. Ale ona je sama o sobě zábavná, způsob boje originální a zajímavý. Z této hry nemám pocit, že bych dobře bojoval já, není osobní a autentická, ale za to z ní mám pocit, že jako opravdu dobře a fest bojuje on, ten panďulák, pardon Geralt, na kterého se koukám. Herní dění je zábavné, například vyšetřování a v rámci něj prováděná pitva je provedena opravdu zábavně. Hru jsem ještě nedohrál, nedokáže upoutat moji pozornost příliš dlouho, ale když ji čas od času pustím, tak nezačínám od začátku, pokračuju v uložené pozici, takže možná se jednou dozvím, jak to všechno skončí. A kdo a proč přepadnul Kaer Morhen.

Far Cry 2

Tahle FPS hra je poněkud stereotypní, pořád se v ní  plní ty samé úkoly. Stále dokola se lítá po mapě sem a tam a všude je spousta nepřátel, kteří jsou stále na stejných místech a stále se respawnují. Počítám že pro většinu lidí je to nudné až nasírací. Mně se to ale docela líbí, protože je tu otevřený svět v kterém si prakticky mohu chodit kam chci a má krásné prostředí, které rád objevuji. Procházím hlubokými lesy, šplhám do vysokých hor, jsou tu tajné ztesky a různá krásná a romantická zákoutí z prostředí afriky. Také pocit z jízdy v autě savanou je super. Cením si i toho, že si můžu vybrat vlastní způsob boje, protože mě vyhovuje víc boj na dálku s odstřelovačkou než přímá akce s útočnou zbraní. A jen málo her umožňuje takto preferovat odstřelovačku. Provedení a prostředí této hry je perfektní, autorům se podařilo stvořit úžasný funkční a zábavný svět, který se jim podařilo pokazit blbým herním mechanismem.
Jako docela zábavný mi přijde i multiplayer, akorát mě rozčiluje, že není možno se připojit do rozehrané hry a na zahájení nové hry se občas dost dlouho čeká.

UFO: Aftermath

Ono se to tedy úplně přesně takto nejmenuje, ale protože tahle hra je silně inspirovaná famózním UFO: Enemy Unknown, tak jsem si ji trochu přejmenoval. Zvláštností této hry je, že je to česká hra od českých programátorů. Nebyla hodnocena úplně nejlépe, ale to je fuk, protože mě baví. Strategický rozměr je pravda slabší, ale taktická část to vynahrazuje.

Two Worlds

Tato hra mi je tak trochu záhadou. Pořád mě překvapuje, že jsem ji dohrál a strávil u ní docela dost času. Přitom mi nepřijde nijak zvlášť dobrá. Možná je to díky tomu, že má docela pěknou grafiku a není těžká, takže jsem se nikde nezasekl a projel jí jako nůž máslem. Každopádně pobavila a to se cení.

Jagged Aliance 2


Na tuhle hru mě hrozně mrzí, že jsem někam založil instalačky a teď už si ji nemůžu znovu zahrát. Protože mě opravdu bavila. Ještě mám samostatně hratelný datadisk Unfinished Bussines, ale to není ono, páč je to trochu zjednodušené a já chci pořádnou Jagged Aliance 2. Chci ovládat svoji jednotku žoldnéřů srostlých se svými zbraněmi a takticky osvobodit chudou zemi, která úpí pod nadvládou zlé diktátorky Daidreny.


Mechwarrior 4

Jó tak tohle zbožňuji, mám rád battletech i když stolní hru jsem nikdy nehrál. Líbí se mi pocit nasednutí do kokpitu obrovského bojového robota (mecha), mnohatunového kolosu, nažhavit reaktor, nahodit zbrojní systémy a vyrazit plnit důležité mise pro svůj klan. Jan a právě kvůli tomuhle simulátoru jsem si pořídil joystick s force feedbackem. Force feedback mě zklamal, ale hra samotná nikoli a dokonce jsem ji dohrál. Skvělý počin a moc mě mrzí, že tyhle hry se už nedělají. Asi mladí hráči nejsou stavěni na složité ovládání, které tuhle hru dělá touhle hrou. Protože je to simulátor a ovládání takového kolosu není tak jednoduché. A to bylo oproti Mechwariorovi 2 přeci jen zjednodušeno. Významnou zábavnou složkou této hry je modifikace mechů. K dispozici je spousta skeletů pro malé rychlé dvacetitunky až po skelety pro obří stotunové mechy s ohromující oddolností a palebnou silou, na které se dají navěsit zbraně, štíty a chladiče podle přání hráče. Zbraně jsou k dispozici palné, energetické a raketové v mnoha variantách. Palné potřebují munici, která něco váží a dřív nebo později dojde. Energetické unici nepotřebují, takže nikdy nedojde, ale zato mají značný vývin tepla, takže s kadencí je to slabší a pokud bude hráč neustále pálit, můžou způsobit přehřátí mecha a jeho shutdown, dokud se trochu neochladí. Rakety kombinují obě tyto nevýhody, kterou vyvažují jak velkou účinností tak možností automatického navádění na cíl.  Tahle hra je prostě super.

The Fall - Last Days of Gaia
zdroj
Tato hra je v podstatě mix Falloutu a Jagged Aliance 2. Z Falloutu si bere atmosféru postapokalyptického prostředí, přeživší lidstvo se sbírá z trosek civilizace, vládne právo silnějšího, ustanovuje se nový řád. Z Jagged Alliance 2 si bere taktickou část. Provedení hry je modernější, jedná se o plné 3D, poje jsou realtimové, ale čas lze zpomalit až úplně zastavit. Hrou nás provází spíše tuctový příběh, ale svou náplní docela zábavné mise.

1 komentář:

  1. nektery hry jsou teda dost chabý ale třeba battle for wesnoth a metal gear solid zbožnuju. ocenuji že jsi s tíms dal hodně práce.

    OdpovědětVymazat